Black Friday illustrasjonsbilde modellklarert
Bare i Møre og Romsdal var økningen i netthandel høyere enn i Oslo på Black Friday, viser tallene fra Klarna. Foto: NTB scanpix

Ny Black Friday-rekord i Oslo. Netthandel økte med 28 prosent

De fleste forbinder Black Friday med frenetiske kunder i butikkene. Men også netthandelen er hektisk. Og Oslo-folk er helt i handletoppen også på internett.

I snitt økte netthandel i Norge med 19 prosent i forhold til i fjor, viser tall fra Klarna.

Men i Oslo økte netthandel på Black Friday med ni prosentpoeng mer enn snittøkningen i Norge. Oppgangen i Oslo-folks netthandel var 28 prosent i forhold til i fjor.

Toppet seg ved midnatt

— Det startet med et voldsomt trykk den første timen natt til Black Friday, dempet seg noe utover dagen, men tok seg kraftig opp igjen i går kveld – før det toppet seg like før midnatt. Dette er den største netthandelsdagen for Klarnas betalingssystemer noensinne, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad i en pressemelding.

Thomas Elvestad Klarna
— De over 56 år var også langt mer på hugget. Salget til denne aldersgruppen økte med hele 58 prosent, sier Klarnas markedisdirektør Thomas Elvestad. Foto: Benjamin Ward / www.benjaminward.no

Bare i Møre og Romsdal var økningen i netthandel høyere enn i Oslo. Netthandel på nordvestlandet økte med 29 prosent, viser tallene fra Klarna.

Også hos pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no falt rekordene.

— Ikke nødvendigvis gode kjøp

Vi har aldri tidligere registrert så mange enkeltprodukter på salg på en og samme dag, som i går. 40 prosent av de 700.000 produktene vi overvåker hadde nedsatt pris i går, men det betyr ikke nødvendigvis at man gjorde et godt kjøp. Det virker som om de store kuppene på de hotteste og nyeste produktene uteble, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

Gjennomsnittsrabatten på de 10.000 mest populære produktene var 21.4 prosent – også det på linje med fjoråret. Men akkurat som i fjor viser Prisjakts statistikk at omtrent hvert sjette produkt gikk opp i pris på Black Friday. Kategorien med flest prisøkninger på enkeltmodeller var mobiltelefoner.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer