For første gang på over 70 år avlyses internasjonal sommerskole på Blindern

Siden starten i 1947 har til sammen mer enn 30.000 studenter fra over 150 land blitt ønsket velkommen til Universitetet i Oslos sommertermin for å lære om norsk språk, samfunnsliv og kultur.

Publisert

Beslutningen om å kansellere sommerskolens normale drift i sommer er tatt ut fra hensyn til studenter og ansattes helse og sikkerhet, skriver Universitetet i Oslo (UiO) i en pressemelding.

Dette har også bakgrunn i den globale situasjonen preget av stor usikkerhet og betydelige bevegelsesrestriksjoner.

— Det er med tungt hjerte at vi har tatt denne beslutningen allerede nå, sier ISS-direktør Nita Kapoor.

Jobber med digitalt tilbud

— Selv om sommerskolen fortsatt ligger noen måneder frem i tid, er det svært lite sannsynlig at studenter fra hele verden vil kunne få innvilget visum eller skaffe seg flybilletter til Oslo slik situasjonen er.

— Vi ser for oss såpass mange praktiske og helsemessige hindringer, at vi har besluttet å kansellere for tilreisende studenter fra utlandet, sier Kapoor.

Hun forteller at denne gruppen utgjør cirka 70 prosent av studentmassen hvert år. Omlag 150 av disse studentene blir dessuten innvilget stipend fra ISS. De fleste av stipendmottakerne er fra land i det globale sør.

Internasjonale studenter bosatt i Norge

Brorparten av studentene har allerede fått opptak på det som skulle ha vært Sommerskolen, så ISS jobber nå med å se om det kan være mulig å skape alternativ aktivitet via fjernundervisning.

Hvorvidt dette vil være mulig å tilby, er det for tidlig å si. ISS vil også undersøke om det kan være mulig å opprettholde noe klasseromsundervisning, særlig i norsk som andrespråk, for internasjonale studenter som allerede er bosatt i Norge.

— Vi skulle gjerne ha laget et godt alternativ for våre studenter, sier direktøren.

— Det ville ikke bare være et studietilbud i en vanskelig tid globalt, men også i tråd med idealene som ligger til grunn for Sommerskolen om å stimulere til møte mellom mennesker og brobygging gjennom akademisk aktivitet, sier Kapoor.