Tidligere i år spredde en kampanje seg til svært mange. Den oppfordret oslofolk til å handle lokalt. Kanskje en ide i årets julehandel?

Hver osloboer vil handle for mer enn 13.000 kroner til jul

NHO forventer likevel at vi vil handle færre varer enn under fjorårets rekordstore julehandel.

Publisert

Innbyggerne i Oslo bruker mer penger til jul enn i landet for øvrig. Det viser prognoser fra NHO Service og Handel. Til sammen utgjør dette 17,8 milliarder kroner.

Prognosen omfatter nordmenns varehandel i Oslo i november og desember. Dette tilsvarer en handel per innbygger i Oslo i desember alene på 13.465 kroner mot 11.535 kroner i snitt for Norge.

Etter et rekordår i 2020 der julehandelen økte med 18,9 prosent, forventes det at julehandelen faller tilbake med 6,7 prosent i 2021. Selv med denne tilbakegangen vil årets julehandel ligge 10,9 prosent over nivået i 2019, sier NHO i en pressemelding.

Kjøper flere tjenester

Den sterke veksten i fjorårets julehandel skyldes koronarestriksjonene som ga fravær av grensehandel, stengte utesteder og restauranter, et redusert kulturtilbud, hjemmekontor og stengte grenser. Restriksjonene bidro til en kraftig vridning fra tjenester til varer og ga en rekordsterk julehandel i fjor.

I år forventes det at gjenåpningen av samfunnet vil gi forbrukerne mulighet til å ha julebord, spise på restauranter, reise samt kjøpe tjenester som man ikke kunne kjøpe under fjorårets julehandel og at dette vil redusere årets julehandel.

Netthandelen vokser videre

Netthandel tar en større del av julehandelen: Netthandelen fortsetter å ta en større del av julehandelen og i år forventes netthandelen å stå for ti prosent av julehandelen, noe som er det høyeste noensinne. Dette er en trend man har sett gjennom hele pandemien der netthandelskanalen har hatt sterkere vekst enn butikkene.

Veksten i netthandelen har akselerert i de periodene smittetrykket var høyt gjennom pandemien og med en forventning om lavere smittetrykk i årets julehandel vil veksten falle noe tilbake målt mot fjorårets julehandel der veksten var på hele 48,9%

Julen er avgjørende for butikkene: Mange av bransjene i handelen henter en stor del av årets omsetning i november og desember og i de fleste bransjene er julehandelen den travleste tiden på året. I bransjer som kjøkkenutstyr og leketøysbransjen øker omsetningen med over 100 prosent i julehandelen.

Powered by Labrador CMS