Bak dette gjerdet, i hagen til den ærverdige Blystadvillaen i Sandakerveien, vil JM bygge nytt og miljøvennlig. Navnevalget har imidlertid fått lokal motstand. Foto: Anders Høilund
– Navnet Green Park er en forsøpling av språket her på Torshov
JM Norge skal bygge boliger i hagen til den gamle Blystadvillaen i Sandakerveien 52. Fullstendig historieløst å kalle det for Green Park, mener mange på Torshov.
Jens Brun-Pedersen er en av dem som reagerer. Han har bodd på Torshov, eller Torshau som de innfødte sier, i over 30 år og har blant annet ledet Fortellerkafeen for Sagene historielag. Han synes navnet Green Park, som utbygger JM-Norge vil ha på utbyggingen i hagen til Blystadvillaen i Sandakerveien 52, er harry.
— Det hadde ikke vært vanskelig å finne et godt navn på stedet uten å måtte ty til engelsk. Dette er en bydel full av historie og historier. Jeg vet at noen har foreslått Blystadhagen. Torshov har en identitet, og den heter ikke Green Park, sier Brun-Pedersen. Han reagerte spontant da han kom over det engelske navnet i en annonse.
— Navnet er en forsøpling av språket her på Torshov, det ødelegger identiteten til stedet.
En bydel full av historie og historier
Utbyggingen skal skje i hagen til det som en gang var villaen til fabrikkeier Wilhelm Arnt Blystad. Blystad drev en trikotasje-fabrikk som lå rett over gata for villaen. Wilhelm Arnt Blystad var også mannen som skjenket Torshov Soria Moria. Også folk på østkanten måtte ha et kulturtilbud, var hans innstilling. Kulturslottet Soria Moria drives ennå av familien Blystad.
At akkurat hagen til Blystad skulle få et navn helt utenom stedets historie og identitet, har falt mange tungt for brystet på Torshov.
— Navnet er så fantasiløst at det er flaut både for utbyggerne og for de som måtte bo der. Jeg hadde blitt ledd av om jeg hadde presentert meg med adresse Green Park, Torshov. En av grunnene til at jeg engasjerte meg, er at jeg vil gi JM-Norge en mulighet til å ta til vettet og endre navnet før det er for sent, sier han.
Gro Elin Hansen er ikke mindre opprørt enn Brun-Pedersen. Det var hun som først trakk i nødbremsen over JMs navnevalg. Hansens innlegg skapte en lokal storm på facebook.
— Torshov er et område med en lang historie og en samlende identitet og sterk fellesskapsfølelse. Torshov er ikke hvor som helst. Et tomt, generisk, attpåtil utenlandsk navn, bidrar ikke til ovennevnte. Navnet sier absolutt ingen ting om Torshov, skrev hun.
JM vil skille seg ut
— For oss i JM er det viktig at vi har en god navneprosess, og det har vi hatt. Vi har gått gjennom stedets historie og diskutert mange forslag, sier markedsjef i JM Oslo, Elisabeth Wiencke.
— Vi ønsker å gjøre det tydelig at dette er et grønt prosjekt. I Green Park presenterer vi våre første svanemerkede boliger. Dette er miljøvennlige og bærekraftige boliger, samtidig som dette er et urbant prosjekt, sier Wiencke.
Hun har forståelse for at folk føler eierskap til bydelen sin og mener det er viktig å ta hensyn til historien lokalt.
— Vi i JM er stolte av prosjektet vårt. Vi kan forstå kritikken, men vi ønsker med dette navnet å skille oss ut. Jeg synes det er fint med et internasjonalt navn, som kan gi assosiasjoner til andre storbyer. Vi skal ha respekt for historien, men vi må også tenke på at verden går videre, sier markedssjefen.