Skolestreik for klima
Klimaetaten skal ha brukt en million på influencere for å få positiv omtale på sosiale medier. Flere av innleggene skal ha dreid seg om elevenes klimastreik. Foto: Tom Hansen / NTB scanpix

Miljøhovedstaden Oslo kommune bruker en million på å kjøpe klimaskryt fra influensere

Fire unge influensere får nær en million kroner av Oslo kommune for å skryte av kommunens klimatiltak på sosiale medier.

Ifølge en avtale Nettavisen har fått tilgang til, skal det totalt brukes 998.000 kroner på oppdraget.

Flere av innleggene til nær en million kroner er allerede publisert.

496.000 kommunale kroner til 17-åring

Mesteparten av pengene, rundt 800.000 kroner, går til youtuberen Herman Dahl (17). Blant annet får han 253.000 kroner for å produsere seks videoer og 243.000 kroner for å produsere 12 Instagram-innlegg og 36 Instagram-stories.

Herman Dahl
Oslo kommune skal ha brukt 800.000 på kjøp av positiv miljøomtale fra den 17 år gamle youtuberen Herman Dahl Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

— Unge er en viktig målgruppe å nå fram til, og siden denne gruppa ikke så lett nås gjennom tradisjonelle medier eller Facebook, har Miljøhovedstadsåret inngått en avtale med youtuberen Herman Dahl, skriver kommunikasjonsrådgiver Kristin Stormo i Miljøhovedstadens sekretariat en epost.

— Konseptet er at youtuberen skal bli grønn

I tillegg til Dahl skal tre andre influensere bidra i kampanjen, deriblant tidligere realitydeltaker Martine Lunde.

Sofie Caroline Nilsen Bloggerne
— Konseptet handler om at youtuberen Herman Dahl skal bli grønn, sier Sofie Caroline Nilsen, kjent fra TV2-serien Bloggerne. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

— Konseptet handler om at youtuberen Herman Dahl skal bli grønn, og med seg på veien får han med seg tre bidragsytere som skal hjelpe hverandre i å bli grønnere, sier Martine Lunde.

Hun får 80.000 kroner for en gjesteopptreden på YouTube og fire Instagram-innlegg. Avtalen med Dahl er tidligere omtalt av Kampanje.

Nettavisen har tidligere skrevet at Klimaetaten i Oslo og Miljøhovedstadssekretariatet har brukt i underkant av 30 millioner kroner på å kjøpe inn PR-tjenester over en periode på rundt tre år.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer