Teaterstykket Kvinnemonologene handler om mensen, uønsket graviditet og det å bryte ut av en kristen sekt. Nå blir det ekstraforestillinger på Chateau Neuf.
Mye av tematikken i Kvinnemonologene er høyst brennbar for øyeblikket. Selv om #MeToo ikke var sparket i gang da regissør Stine Sandnes fikk ideen til stykket, ser hun absolutt sammenhenger mellom kampanjen og sitt eget verk.
De 14 monologene handler om forskjellige typer overgrep og trakassering. Alt fra grov partnervold til at noen sitter på T-banen og tar seg alt for begeistret i skrittet. Det som er felles for flere av kvinnene i stykket, er at de ikke tør å si ifra og skammer seg over det.
– Si fra om dårlig oppførsel
– Man har kanskje et bilde av seg selv som sterk og tøff, og da blir det et identitetskræsj når man ikke klarer å si ifra. Vi er ofte så indoktrinert til å ta hensyn til andres følelser, selv om de driter i dine, sier regissør Stine Sandnes.
Annonse
Hun mener man gjør samfunnet en tjeneste ved å gripe tak i dårlig oppførsel.
– Det kan være skummelt, og jeg skjønner at folk ikke orker, men man gjør andre kvinner en tjeneste ved å si ifra, enten det gjelder runking på T-banen eller vold. Kanskje han ikke gjør det igjen mot andre hvis han får klar beskjed.
Utsolgt før premieren
– Det er veldig gøy at vi har fått så god respons, sier Stine Sandnes.
Hun står for manus og regi på Kvinnemonologene, og dette er hennes første teaterstykke. Fra før har hun barneboka Fjøsnissen på samvittigheten.
Urpremiereuka var en ubetinget suksess, og alle de fem forestillingene var utsolgt allerede før premieren, som gikk av stabelen på Chateau Neuf i forrige uke.
Ønsker at vi forstår hverandre
Stykket handler om ulike sider ved det å være kvinne i Norge. Tekstene er basert på intervjuer med 20 forskjellige damer, og har blitt til en to timer lang forestilling med 14 monologer.
– Jeg vil få folk til å reflektere over andres virkelighet. Den er kanskje ikke så forskjellig som vi tror, tror Stine Sandnes.
Karakterene inkluderer en ung innvandrerkvinne, en transkvinne, en gother og en arbeidende mor. Blant annet.
– Jeg håper folk kommer ut fra teatersalen med en bedre forståelse av andre. Kanskje også av seg selv, sier hun.
Fant historier på gata
– Det finnes så mange spennende historier der ute som folk ikke vet om, sier Sandnes når hun snakker om ideen bak stykket.
Hun forteller at hun fant intervjuobjekter og historier på flere forskjellige måter. Noen fant hun i sitt eget nettverk, andre fant hun gjennom interesseorganisasjoner. Atter andre fant hun rett og slett på gata.
– Jeg gikk bort og spurte folk jeg tenkte så interessante ut, forteller hun.
Samtlige ble ganske overrasket over forespørselen, men de fleste ble også ganske smigret. Med et unntak.
– Det var ei som ble helt hvit i fjeset. Så sa hun "Nei! Jeg er ikke en interessant person!".
Skrev manuset på en måned
Arbeidsprosessen har, mildt sagt, vært av det intense slaget. Ideen dukket opp i våres. De tjue intervjuene fant sted i september, og prøvene startet allerede i oktober. 22. november var det klart for premiere.
Ensemblet består hovedsaklig av skuespillere fra Teater Neuf, i tillegg til to som er hanket inn for anledningen. Sandnes er raskt ute med å fordele æren for at produksjonen landet på bena.
– Skuespillerne har gjort en kjempejobb!
Skuespiller Karoline Cortés Guddal på scenen. Foto: Philippe Schneider
Håper på flere forestillinger
Regissøren håper stykket kan bli satt opp igjen flere ganger i framtiden. Manusforfatteren leker også med tanken på å gjøre flere intervjuer. Kanskje stykket kan bli en bok? Kanskje det burde settes opp en turné?
– Det hadde vært veldig gøy om flere i Norge kunne sett stykket, smiler hun.
Rett etter dette intervjuet var slutt, tikket det inn en tekstmelding fra regissøren. Stine Sandnes og skuespillerne har blitt bedt om å sette opp ekstraforestillinger på Chateau Neuf tredje uka i januar.