Det er første gang Iffit Qureshi ser bildene på trykk. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Menneskene på Alexander Kiellands plass portrettert i ny fotoutstilling. – Jeg har endret holdningen til denne plassen

Fotografen bak det enorme fotoprosjektet Humans of Oslo stiller nå ut bilder fra Alexander Kiellands plass på Ila. – Jeg elsker å snakke med folk, sier Iffit Qureshi.

Området rundt Aleksander Kiellands plass har gjennomgått stor forandring på få år. Nylig åpnet fotojournalisten og kunstneren Iffit Qureshi utstillingen «På Kiellands – Portraits of a Neighbourhood».

Det var Goethe-instituttet, Tysklands statlige og verdensomspennende kulturinstitusjon i Oslo, som kom opp med ideen. Da de flyttet til nye lokaler i Maridalsveien, ønsket de å bli kjent med sine nye naboer.

Iffit Qureshi var en naturlig samarbeidspartner, blant annet på grunn av prosjektet Humans of Oslo. Her har hun gjennom tekst og bilder vist sin evne til å se oslofolk. Qureshi har også hatt en rekke fotoutstillinger de siste årene.

Caroline Stefek, fra Goethe-instituttet, og Iffit Qureshi
Caroline Stefek, fra Goethe-instituttet, og Iffit Qureshi foran bildene som er klar til utstillingen. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

– Jeg har selv endret inntrykket av og holdningen til denne plassen gjennom prosjektet. For noen år siden bodde jeg på Grünerløkka og syklet nå og da i området her. Det var ikke uvanlig å se folk sette sprøyte i armen i parken her. Det virket som et sted hvor folk hadde et tøft liv, forteller Iffit.

Et sterkt møte

På Alexanders Kiellands plass finner du blant annet den lokale, brune puben, Tranen. Underveis har nettopp Tranen vært et naturlig tilholdssted for å studere nabolaget og bli kjent med menneskene rundt plassen. Iffit opplevde denne som en fantastisk smeltegryte og et ypperlig sted å treffe folk.

Iffit qureshi Tranen
Iffit qureshi satt ofte på Tranen ved Alexander Kiellands plass under arbeidet med portretteringen. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Ikke alle møtene har vært like enkle. Iffit forteller om en eldre mann som irriterte seg over prosjektet. Det kom fram at han hadde en vond historie og at han mistet mange av sine slektninger under krigen. Men med seg hadde Iffit en ung tysk praktikant fra Goethe-instituttet. Han tok seg tid og lyttet til mannens historie.

– Det var sterkt både for den eldre mannen og den unge gutten. Det viser en av utfordringene med det jeg driver med, du vet aldri hvordan folk kommer til å reagere, sier Iffit.

– Hva er vi så redde for?

Å få folk til å åpne seg krever at man gir noe av seg selv. Iffit forsøker å vise at hun ser folk.

– Jeg kommer fra Skottland, der er det vanlig at folk snakker sammen på bussen. Folk er mer åpne og kan fortelle om livet sitt til en person de ikke kjenner. Jeg lærte fort at i Norge er det ikke slik. Man vil helst ha setet for seg selv. Oslofolk kan være reserverte. Den forsiktigheten kan irritere meg litt. Hva er vi så redde for? spør Iffit.

Den lokale beboeren Ola Jostein Jørgensen, er blant dem fotografen portretterer. Han har fulgt utviklingen av Kiellands plass over flere år.

Torstein Jørgensen
Ola Jostein Jørgensen. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

– Plassen har blitt mer levende disse årene. Det er etablert mange flere utesteder og det skjer mye mer her nå, forteller beboer Ola Jostein Jørgensen.

Forvirrende spørsmål

For tyske Maren Tanke, som også er portrettert i utstillingen, ble Kiellands plass hennes første møte med Oslo og Norge, da hun flyttet inn i bokollektiv sammen med mannen sin i 2016. Hun hadde lenge drømt om å bo i Skandinavia, og Oslo ble et naturlig valg.

Hvor du kommer fra, synes ikke Iffit er viktig. I Tankes tilfelle er det imidlertid et poeng fordi flyttingen fra Berlin til Oslo, og reaksjonene i familien hennes, er en del av historien hennes. Den tyske identitet er en del av konteksten.

Portrettet av Trygve Eriksen, Andrea Sandnes og Herman Sandnes Eriksen og Claudia Lucacel
Portrettet av Trygve Eriksen, Andrea Sandnes og Herman Sandnes Eriksen (t.v) og Claudia Lucacel (t.h). Foto: Morten Lauveng Jørgensen

– De fleste med en annen opprinnelse enn den norske har opplevd spørsmålet «Hvor kommer du egentlig fra?» Det virker som det er viktigere hvor du kommer fra enn hvor du skal. Særlig for barn og unge som er født og oppvokst i Norge og ikke kjenner til noe annet, er det forvirrende å få dette spørsmålet. Det skaper et inntrykk av at du ikke hører til her, mener Iffit

Og Iffit vet hva hun snakker om. Hun er født og oppvokst i Glasgow i Skottland. Med sin britisk-pakistanske bakgrunn har hun fått spørsmålet både i Storbritannia og i Norge.

Les også: Her presenteres det funklende, fargerike og rådyre Oslotreet på Filipstad. Se nedtellingen

– Elsker å snakke med folk

– Målet med prosjektet er å gjøre noe med inntrykket folk har av hverandre. Jeg ønsker å kjempe mot forutinntatte holdninger.

I utstillingen komplementerer Iffits bilder og tekst hverandre. Men det er viktig for henne at bildene snakker for seg selv også, at de kan stå alene, at folk føler noe når de ser bildene. Om de blir forstått på en annen måte enn de var tenkt, synes hun bare er positivt.

– Jeg elsker det jeg gjør, og jeg elsker å snakke med folk. Når jeg hører andres historier kan jeg glemme min egen sorg og heller tenke på hva andre gir meg. Humans of Oslo, som fikk Oslo bys kulturpris, og På Kiellands har på mange måter gjort meg mer ydmyk. Jeg opplever at jeg når inn til folk, sier Iffit Qureshi.

Utstillingen På Kiellands – Portraits of a Neighbourhood vil stå på Goethe-instituttet i Maridalsveien 33 ut januar neste år.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer