Bomstasjon Skøyen Bestumkilen
For to år siden ville MDGs bytuviklingsråd Hanna E. Marcussen ha E18-trafikken ved Skøyen og Bestumkilen i tunnel. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

MDGs byutviklingsbyråd snur. Vil likevel ikke ha E18 ved Skøyen og Bestumkilen i tunnel

Norges mest trafikkerte vei, E18, blir liggende oppe i dagen ved Skøyen også i fremtiden. Men Ap/SV/MDG-byrådets planer om storstilt kontor- og boligbygging opprettholdes.

— E18 i tunnel forbi Skøyen er et dyrt gigantprosjekt som ikke er vedtatt i bystyret og som det heller ikke finnes finansiering til. Det er rett og slett urealistisk, skriver bytuviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) i en epost til Aftenposten.

For to år siden var MDG-politikeren av stikk motsatt oppfatning. Da ville hun ha E18 vekk fra overflaten, skriver avisen.

— Politisk interesse er mindre

— Den ønsker vi bort. Enten skal den legges i tunnel, eller så skal den gjøres om til en by-boulevard, sa byutviklingsbyråden i 2017.

Men det er ikke bare tunnel ved Skøyen og Bestumkilen byrådet går mot. Ap, SV og MDG vil heller ikke ha utbygging av E6 sørøst fra og inn til Oslo. Også her er det planlagt tunnel som ville fjernet bilene fra overflaten.

Bestumkilen Skøyen PBE planer
Her er plan- og bygningsetatens fremtidsvisjon for Bestumkilen og Skøyen. Men E18 blir liggende oppe i dagen, bak bygningene ned mot strandsonen. Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten / Oslo kommune

På et folkemøte sist uke la prosjektleder i plan- og  bygningsetaten, Beate Siebke-Løge, frem en todelt begrunnelse for at det ikke blir aktuelt med tunnel på E18 ved Skøyen.

— Siden vi startet arbeidet med planen, er den politiske interessen for tunnelløsninger blitt mindre, sa Siebke-Løge ifølge Aftenposten.

— Bygg som støyskjerming mot E18

Hanna E. Marcussen (MDG)
Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) vil ikke lenger ha tunnel. Foto: André Kjernsli

«Dagens motorvei gjennom Skøyen er uforenlig med ønsket byutvikling», «E18 er hovedkilden både til støy, forurensing og konflikter mellom harde og myke trafikanter», sto det i de opprinnelige planene. Nå er formuleringene strøket.

Oslos planmyndigheter ser for seg Skøyen, med nærhet til togstasjon, som et trafikk-knutepunkt med potensiale for storutbygging av både bolige og kontorplasser. Samlet mener plan- og bygningsetaten at det kan bygges nær 5.000 nye boliger og i underkant av 4.000 kontorarbeidsplasser.

Mens lokalpolitikerne og beboere ønsker en større park ved Bestumkilen, vil plan- og bygningsetaten og byrådet ha kontorbygg med kun mindre park og en sjøpromenade.

— Så er det selvfølgelig en diskusjon om hvor stor parken skal være og hvilken type bebyggelse man skal ha. Her må man veie behov opp mot hverandre. Bruk av bygg som skjerming mot støy og forurensning fra E18 er også et tema her, for å nevne noe, skriver byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen i eposten til Aftenposten.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer