Maria og Karoline Storo Storsenter
Maria Tveite og Karoline Grøvdal tester ut hvordan det føles å gå på et bokstavelig talt offentlig toalett. Foto: Domestos

Maria og Karoline følte at folk så på dem da de testet denne doen på Storo Storsenter

Norges første «Glo-Do» sto i går på Storo Storsenter. Maria og Karoline testet hvordan det føles å gå på do mens alle kan se deg. Slik er det mange steder.

Å gå på do mens alle alle vennene dine, og fremmede, ser deg, er hverdagen til veldig mange mennesker.

Én av tre blant verdens befolkning er uten rent og trygt toalett, og annenhver skole i fattige land mangler skikkelige sanitærfasiliteter.

For å sette fokus på dette, plasserte toalettrens- og vaskemerket Domestos ut en «Glo-Do» på Storo Storsenter som ledd i et globalt samarbeid med UNICEF.

To venninner tester «Glo-doen»

Maria Tveite og Karoline Grøvdal testet ut «Glo-doen», som var tilgjengelig på senteret kun i går.

— Det var litt ubehagelig. Du føler jo at folk ser inn, sier jentene i en pressemelding.

Og det stemmer at det bare føltes slik, fordi det var satt opp speilfolie på veggene på toalettet som gjorde at de kunne se ut på alle som passerte, mens ingen kunne se inn. Men speilfolien gjorde jobben, for de fikk følelsen av å sitte midt i gangen på senteret mens alle så på.

«Glo-Do»

  • «Glo-Do» er en knøttliten del av Domestos’ ambisjon om å hjelpe 25 millioner mennesker til å få forbedret toalettforhold innen 2020.
  • For hver solgte Domestosflaske i Norge, i perioden 1.9 – 30.11.2017 med UNICEF-merket, vil 0,50 kr bli donert UNICEF’s sanitærprogram.
  • Domestos og Unilever har støttet UNICEF siden 2012, og vil donere globalt i 2017 minimum €3.319.400.
  • For mer informasjon, besøk Domestos’ hjemmeside www.domestos.co.uk.
  • UNICEF støtter ingen merker eller produkter.

Mange hundre på «Glo-Do»

Og bare det å ha følelsen av at folk kunne se deg, var nok til at nesten alle begrenset seg til å teste ut opplevelsen, uten å bokstavelig talt gjøre sitt fornødne.

— Mange hundre var innom og testet for å se hvordan det var å gå på do i all offentlighet, men de fleste lot det bli med en titt. Det er jo en ubehagelig opplevelse å sitte gjøre sitt fornødne mens det føles som om alle kan se deg, sier Rolf Ellingsen Aaneland, pressekontakt i Domestos-eier Unilever Norge, til VårtOslo.

Men det var et fullt ut fungerende toalett, og to stykker (ikke Maria og Karoline) gjorde faktisk sitt fornødne i all «offentlighet», ifølge Aaneland.

Gir toaletter til barna

—  Alle i verden fortjener rene og trygge toaletter. Ved å kjøpe en Domestos med UNICEF-logo neste gang du skal vaske ditt eget toalett, bidrar du også til å styrke tilgangen og fasilitetene til mennesker som ikke har sikre og trygge sanitærforhold, sier Richard Düring, markedssjef for Home and Personal Care i Unilever Norge, i pressemeldingen.

— Slik kan du både få rent toalett og gi rent toalett, sier han.

Samarbeidet mellom Domestos og UNICEF om toaletter er globalt. To av landene, Norge og Australia, har prøvd ut «Glo-Do» som et tiltak for å skape bevissthet om problematikken, ifølge Aaneland.

— Dette er veldig synd for de menneskene som må oppleve det til daglig, så vi synes arbeidet Domestos og UNICEF gjør er veldig bra, avslutter Maria og Karoline.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer