KompaniTO
Sirkusartister sitter ikke som andre folk på stolen. Tamar Ohana Goksøyr (til venstre) og Mari Dahl Stoknæs beviser det. Foto: Anders Høilund

Mari og Tamar er sirkusartister. Denne uken åpner de nysirkus-festival på Grusomhetens teater

Tamar Ohana Goksøyr og Mari Dahl Stoknes har reist rundt i Europa med nysirkus. De mener det er større kulturforskjeller mellom by og land i Norge, enn mellom mange byer i Europa.

Etter utdannelse i Belgia og Frankrike, har Tamar Ohana Goksøyr og Mari Dahl Stoknes papirer på at de er ekte sirkusartister. De lever ut sirkusdrømmen gjennom forskjellige prosjekter med sitt nysirkus.

De siste årene har de reist mye rundt om i verden med forskjellige prosjekter.

Nysirkus blir ofte assosiert med krevende akrobatikk, men ikke alt duoen foretar seg på scenen handler om det. De vil fortelle historier. De håper publikum kan kjenne seg igjen i historiene som blir framført.

Ingen klovner eller elefanter

Det du i hvert fall ikke får se på deres forestillinger er en klovn på autopilot, slitne elefanter og et småsurt orkester.

Fritt Fram
Forestillingen Fritt Fram kan du se på Grusomhetens teater på søndag. Foto: Troels Rosenkrantz

— Det er et fritt liv, vi møter mange mennesker og vi får høre mange gode historier, sier Tamar Ohana Goksøyr (30).

Bor i sirkushus på hjul

De to, opprinnelig fra Nittedal og Oslo, har etterhvert blitt naboer. De bor, som seg hør og bør for sirkusartister, i hvert sitt lille hus med hjul.

VårtOslo blir dog forsikret om at de begge har dusj, toalett og kjøkken. Og at det i tillegg til det ikke er så mye som trengs for å lage et godt hjem.

Stoknes og Goksøyr kaller seg KompaniTO. Sammen med den svenske visesangeren Elona Planman og sirkusartisten Linn Holm har de reist land og strand rundt i Danmark og Norge med prosjektet Tractor Circus Project.

Kulturforskjell på by og land

Når de reiser med prosjektet Tractor Circus Projekt på landsbygda treffer de et annet publikum enn de som kommer på forestillingene i byen.

Tractor Circus Project
Tractor Circus Project består av Elona Planman, Tamar Ohana Goksøyr og Linn Holm på taket av folkevognbussen. Mari Dahl Stoknæs henger etter håret inne i bilen. Foto: Einar Kling-Odencrants

Etter å ha fått låne en låve, et gårdstun, eller ei brygge opptre på, og en traktor til å bruke i forestillingen, er de klare for opptreden.

Ofte blir da bonden sjøl med på forestillingen. I hvert fall som traktorfører. Jungeltelegrafen får fungere som promotering. Etter forestillingen kommer gjerne tilbud om å bli til middag, eller en overnatting. Å få fikset litt på de gamle varebilene, har heller ikke vært vanskelig å få til.

— Barn forstår nysirkus godt

— Vi sover i varebilene på turneen, og det synes folk ofte blir for kummerlig, og tilbyr oss en gjesteseng. Folk er takknemlige for at vi kommer, og det at vi ser dem, forteller Goksøyr.

— Det hender jo at gårdbrukeren blir litt skeptisk når jeg forteller at jeg i ett av numrene skal henge etter håret i grabben på traktoren, men det går bra, forteller Stoknes og smiler.

Nysirkus

Begrepet nysirkus oppstod i Frankrike og England på midten av 70-tallet. Nysirkus er en betegnelse på et forestillingsfenomen som blander sirkusferdigheter med dans, teater, performance art, show, konsert osv.

Generelt kan man si at det er sirkus uten dyr. Et sirkus som tar opp i seg andre kunstuttrykk som musikk, dans, film og gjerne har en fabel eller historie. Tradisjonelt sirkus består av enkeltnumre, mens i nysirkus ser man altså ofte en rød tråd gjennom forestillingen. Nysirkus lages gjerne utenfor scenekunstinstitusjonene og de tradisjonelle sirkusfamiliene.(kilde Scenekunst.no)

Nysirkus blir ofte regnet som en smalt og kanskje litt sært. Goksøyr og Stokness opplevelser tyder heller på at publikum er der. Forestillingen er ikke mye forskjellig fra en danseoppsetning.

— Vi ønsker at folk kan kjenne seg igjen i forestillingen våre, sier Gøksøyr.

— Å lage et sirkusnummer som uttrykker utenforskap etter tristhet høres ganske abstrakt ut?

— Vi har en forestilling som handler om det å være tre. Det er ikke alltid så lett. Dårlig eller misforstått kommunikasjon gjør at en ikke føler seg velkommen hos de to andre. Det klarer vi å lage en sirkusforestilling av. Barn forstår det i hvert fall veldig godt, forteller hun.

Fritt Fram
Forestillingen Fritt Fram kan du se på Grusomhetens teater på søndag. Foto: Troels Rosenkrantz

I det siste har de to opplevd at selv om de lever det livet de ønsker, så er det viktig å sette av noen dager og uker til ferie. Nå er det imidlertid langt unna ferie.

Artister og publikum fra hele Europa

Goksøyr og Stoknes arrangerer Merge Norge, en scenekunstfestival for nysirkus sammen med Rudi Skotheim Jensen.

— Noe av tanken bak å arrangere festivalen er å bidra til å utvikle et større miljø. og et møtested for nysirkus i Oslo, sier Goksøyr, og ser bort på Stoknes som nikker istemmende.

Etter festivalen venter opptredener på Den Norske Opera og ballett sammen med Dissimilis.

Goksøyr og Stoknes at ikke bare publikum får se dem, men at også de får se og høre publikum. Med festivalen, Merge Norge, ønsker Goksøyr og Stoknes sammen med Skotheim Jensen å vise at nysirkus er en kunstform som kommer til sin rett på en scene.

200 sjokoladekuler

Det kommer artister fra mange plasser i Europa, og også publikum utenfor Oslo og Norges grenser har meldt sin ankomst.

Fritt Fram
Tamar Ohane Goksøyr i forestillingen Fritt Fram. Foto: Troels Rosenkrantz

Merge Norge, festivalen, som blir avholdt på Grusomhetens teater fra 15. til 17. november, som en middels stor, hjemmekoselig festival. Norges eneste folkehøyskole med sirkuslinje, Fjordane Folkehøgskole kommer og deltar. Fra Sverige kommer elever fra sirkusutdanningen i Stockholm for å hjelpe til som frivillige. Det er tredje gang festivalen blir arrangert.

— Det blir musikk og god mat i tillegg. Vi har allerede laget over 200 sjokoladekuler, sier Stoknes.

Festivalen har fått midler fra Oslo kommune og fra Norsk Kulturråd.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer