Varene hos Fjelberg Fisk og Vilt må være ferske, nesten fortsatt svømmende. Her er fristende Hvaler-reker til 340 kroner kiloen. Foto: Anders Høilund

Lykkelig er den butikk som ligger på et gatehjørne, når Bygdøy allé får sykkelfelt

Når sykkelfeltet snart blir rullet ut i Bygdøy allé, blir det lagt opp til at varelevering skal skje fra sidegatene. For mange forretninger er dette allerede praksis, men Fjelberg Fisk & Vilt har ikke den muligheten.

Fot å gjøre Bygdøy allé mer attraktiv for syklende, skal Oslo kommune lage sykkelfelt mellom Solli plass og Olav Kyrres plass. Da forsvinner også kollektivfeltet i vestgående retning.

For å forbedre forholdene ved varelevering til forretningene, vil kommunen utbedre muligheten for varelevering i sidegatene.

Lykkelig er de butikkene som har et gatehjørne som nabo. Bunnpris får varene levert i Gabels gate. Foto: Ander Høilund

– Det vil ikke gjøre noen forskjell for oss. Vi har allerede all varelevering fra Gabels gate, sier kjøpmann Fikri Arass hos Bunnpris, på hjørnet av Bygdøy allé og Gabels gate.

Hjørnebutikk

Levering fra sidegaten har også Kiwi. Også denne matbutikken er en hjørnebutikk, med inngang både fra Bygdøy allé og fra Lambrechts gate. Dit kommer to lastebiler daglig med varer til butikken.

– Det har lenge vært parkering forbudt i i Bygdøy allé utenfor hos oss, så det blir ikke noe nytt, sier en travel butikksjef Ole Martin Stenseth.

Butikksjef Ole Martin Stenseth hos KIWI nærmest sjonglerer med appelsinene. Frukten får han levert fra lastebiler parkert i Lambrechts gate. Foto: Anders Høilund

Ikke lett for delikatesseforretningen

Like lett er det ikke for Fjelberg Fisk & Vilt i Bygdøy allé 56. Butikken er kjent for å være en av byens beste delikatesseforretninger. I snart 103 år har butikken tilbudt det beste innen mat til osloborgere. Butikken ligger ikke ved noen tverrgate. Vareleveringene kommer helst fra mindre varebiler, og det kommer mange i døgnet. Et absolutt parkerings- og stoppforbud vil gjøre det vanskelig for delikatesseforretningen.

– Vi er innstilt på å samarbeide med kommunen når de vil lage sykkelfelt i Bygdøy allé. Vi kommer gjerne fram til løsninger som er til det beste for alle parter, sier butikkansvarlig Christopher Bergman Lossius, mens han følger med på at den tredje varebilen på ti minutter stopper utenfor for å levere varer.

Vareleveringen til delikatessebutikken i Bygdøy allé skiller seg fra leveringen til dagligvarekjedene ved at det kommer mange små partier med varer gjennom hele dagen. Her får butikkansvarlig Christopher Lossius Bergman nye varer. Foto: Anders Høilund

Bergman Lossius foreslår en parkeringslomme utenfor forretningen som kan brukes til varelevering til en bestemt tid på døgnet. Han peker også på det brede fortauet, som kan gjøre det lettere å finne en god løsning. Spesielt vinterstid vil det kunne bli mye heft og styr, om varene må fraktes fra nærmeste tverrgate og inn til forretningen.

Jekketralle, fisk og snøfonn - en dårlig kombo

– En jekketralle med en pall med fersk fisk er ikke lett å få over en snøfonn, uansett hvor liten snøfonna er, sier han.

– Vi satser på topp kvalitet og at kundene som kommer hit får hva de ønsker. Vi føler stolthet over å levere på et høyt nivå, sier innehaver Per Ole Fjelberg og Bergman Lossius.

For Joker, nesten tvers over gata for Fjelberg fisk & vilt, får sykkeltraseen derimot ingen negativ betydning. Til butikksjef Wahid Saidi kommer store lastebiler med varer. De har god plass for parkering i Thomas Heftyes gate.

– Det er allerede parkering forbudt her, og Bygdøy allé passer godt for dem som sykler, sier Saidi.

Powered by Labrador CMS