Lush Dive og Laila Hjelmeland
Lush Dive og innehaver Laila Hjelmeland, øverst på Løkka, er flinke til å holde på kundene sine. Foto: Roar Smelhus

Byens førsteetasjer

Lush Dive i Thorvald Meyersgate 19: – Vi har en helt vidunderlig blanding kunder

Penn og papir går aldri av moten. Lush Dive tror på en kombinasjon av fysisk handel og nett. At folk må klare seg uten bil på Løkka, ser de ikke som noe problem.

Øverst i Thorvald Meyersgate, på Grünerløkka, kan du besøke Lush Dive og deres gode nabo, butikken Kuratert. Eierne forteller entusiastisk at det går stadig bedre og at de for tiden utvider kapasiteten både i butikk og på lager.

– Vi ønsker å tilby det beste utvalget av penn og papir og handler hos små og store forhandlere vi liker fra hele verden. Vi har en helt vidunderlig blanding kunder, det være seg alder, kjønn, stilling og samfunnslag. Videre velger vi merkevarer som klarer å kombinere design, kvalitet og brukervennlighet, og vi er alltid ute etter nye spennende merkevarer, sier daglig leder og eier Laila Hjelmeland.

Byens førsteetasjer

Vi lever i en tid hvor det sies at det blir stadig vanskeligere for de små spesialistbutikkene å overleve, og at bilfritt byliv og netthandel dreper bylivet. Stemmer dette? Førsteetasjene er viktige for trivselen i byen. Vi tar pulsen på Oslos førsteetasjer.

Kreativitet viktig

Lush Dive eies av Laila Hjelmeland sammen med Andreas Smaaland. Begge har bakgrunn fra kreative yrker ved siden av engasjementet for butikken. Andreas er fotograf og Laila designer.

– Kreativitet er en suksessfaktor, men årsaken til at vi lykkes godt tror vi likevel skyldes at vi er tro mot det vi som butikk har vektlagt siden starten: Presentasjon, utvalg, service og kunnskap om produktene og merkene vi fører, sier Hjelmeland. De prøver å stimulere sansene hos kundene sine, slik at selv om de ikke skulle kjøpe noe, får en sanselig opplevelse.

Lush Dive
Nesten opp mot Sannergata ligger den fysiske butikken som selger penner og papir. Foto: Roar Smelhus

– Det kan ikke tilbys via netthandel, og vi ønsker at alle som har besøkt oss skal ha med seg den gode opplevelsen hjem. Vi tror det er det som er årsaken til at mange kunder kommer tilbake og at de blir trofaste, sier Hjelmeland.

Trofaste kunder må pleies

Butikken har mange trofaste kunder, men også mange turister finner frem til spesialistbutikken på Løkka. At byen blir stadig mer bilfri, er de ikke så engstelige for.

– De fleste av våre kunder kommer til butikken enten via kollektivtransport, sykkel eller gående. At de må klare seg uten bil på Løkka, er bare positivt for butikken vår, mener Hjelmeland. Når det gjelder bærekraft, prioriterer de leverandører og samarbeidspartnere som opererer så bærekraftig som mulig.

– Vi var også nysgjerrige på kombinasjonen fysisk handel og nett og mener det er utrolig viktig med en kombinasjon. Her tenker vi mange har stort utviklingspotensial, sier Hjelmeland.

Lush Dive 3
Lush Dive skal være innbydende å oppholde seg i, mener innehaverne av butrikken. Foto: Roar Smelhus

– Butikken er vårt utstillingsvindu. Det å gi kundene tid til å titte, uten å være pågående, er en viktig trivselsfaktor. For oss er det viktig at kundene trives og vil bruke tid i butikken, og det får de lov til hos oss, sier Andreas Smaaland. Han mener også det er viktig å ta seg god tid til hver kunde og gjerne snakke om andre ting som interesserer. I butikken har fotografen stilt ut noen av sine bilder, og slike kreative innslag blir ofte tema for de gode samtalene.

– Hvis vi skulle sammenligne oss med noen, er det kanskje antikvariater og spesialistbokhandlere, som Tronsmo. Hadde vi fokusert på bøker, hadde kanskje nettopp Tronsmo vært et forbilde for oss, mener Smaaland.

Bidrar til nabolaget

Lush Dive er en stolt bidragsyter på Grünerløkka, og er opptatt av den rollen førsteetasjene spiller for trivselsfaktoren i nabolaget.

lush Dive 2
Innehaverne forsøker å være tro mot det de har vektlagt siden starten: Presentasjon, utvalg, service og kunnskap om produktene og merkene de fører. Foto: Roar Smelhus

– Vi kunne ikke vært lokalisert hvor som helst, til det er vi for altfor glad i Grünerløkka og vårt nabolag. At vi også samarbeider med andre spesialistbutikker i nærområdet, gir oss både konkurransekraft og trivsel. Vi leter alltid etter muligheter til å spille hverandre gode. Vi lever i en tid med store samfunnsmessige endringer. Som i andre typer organisasjoner, krever det action og handling å henge med. Nyskaping er en del av dette bildet, sier Laila Hjelmeland.

Teksten er laget i samarbeid med Roar Smelhus, fra 6CST. Han driver coworking-konseptet Banken på Storo.

Les om flere av byens førsteetasjer.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer