De første syklistene tar den nye gang- og sykkelbroen over universitetskrysset i bruk.Foto: Statsbygg
Ferden gjennom krysset ved Rikshospitalet har vært preget av flere ulykker for myke trafikanter. Nå skal ferden bli tryggere
Til nå har en av landets travleste gang- og sykkelveier gått via det svært trafikkerte universitetskrysset ved Rikshospitalet. — Fra nå av skal syklister og gående slippe å dele rundkjøringen med blålystrafikk, sier Statsbyggs prosjektdirektør om den nye gang- og sykkelbroen.
— Fra nå av skal syklister og gående slippe å dele rundkjøringen med blålystrafikk til og fra Rikshospitalet. I tillegg skal de slippe å dele veien med tung anleggstrafikk inn og ut av byggeplassen vår de nærmeste årene, sier Statsbyggs prosjektdirektør, Per Roger Johansen, i en pressemelding.
— Sykkelbroen har vært en spennende – og viktig – tilleggsoppgave til Livsvitenskapsbygget, som vi holder på med på nabotomten, sier Johansen.
Statsbygg overleverte den nye gangbroen til Statens vegvesen under den offisielle åpningen, som ordfører Marianne Borgen sto for.
— Denne broen oppfyller alle krav til en moderne og effektiv gang- og sykkelvei. Den bidrar til trygg passering i et utsatt krysningspunkt, der det har vært ulykker og kritiske situasjoner mellom harde og myke trafikanter, sier seksjonssjef Øystein Tandberg i Statens vegvesen.
Broen er 170 meter lang, 7,5 meter bred, og har kostet 95 millioner kroner, melder Universitetets avis, Uniforum.
Broprosjektet er et av rekkefølgekravene som Statsbygg må oppfylle i forbindelse med oppføring av det nye Livsvitenskapsbygget ved Blindern, og er et bidrag til Vegvesenets målsetning om 25 prosents sykkelandel for reiser i Oslo.
Bygget skal bli landets største universitetsbygning, og er en del av prosjektet Oslo Science City og er Universitetet i Oslos (UiO) største satsing noensinne.