Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Årsaken til miljøfartsgrensen er svevestøv, som fører til dårligere luft og helseplager. Men en av hovedutfordringene er at trafikantene ikke overholder disse fartsgrensene, innrømmer Vegvesenet.
– Det er viktig å påpeke at miljøfartsgrensen ikke er frivillig. Kjører man for fort på disse strekningene, risikerer man samme reaksjon fra politiet som over alt ellers, sier overingeniør Henrik Ness Mikkelsen i Statens vegvesen.
Fakta: miljøfartsgrensen
Det innføres 60 km/t på følgende strekninger:
Miljøfartsgrense er et tiltak for å bedre luftkvaliteten i Oslo. – Hvis vi kan få flere til å respektere fartsgrensene, vil vi også redusere luftforurensningen der folk bor, sier Mikkelsen.
Spesielt gjelder det i de periodene svevestøv er et problem. Men midtvinters vil Vegvesenet vurdere et opphold i miljøfartsgrenseperioden midtvinters. Derimot utover våren, da problemene med oppvirvling av svevestøv er størst, mener Vegvesenet en lavere fartsgrense er et viktig tiltak.
I tillegg til miljøfartsgrensen, gjennomfører Vegvesenet rengjøring av vegnettet og støvdemping ved bruk av magnesiumklorid. Oslo kommunenes piggdekkavgift er et annet virkemiddel som brukes.
– Det er effekten av tiltakene til sammen som gir utslag, ikke tiltakene hver for seg, sier Mikkelsen i en pressemelding.
– Bedre luft gjør at flere med helseplager kan bevege seg utendørs om vinteren.
Tiltaket vil bli vurdert underveis i sesongen og avsluttes når den meteorologiske situasjonen tilsier det, ifølge Vegvesenet.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.