Bak disken hos Café Provence finner du nesten alltid innehaveren Mohamed Bachatene. Nå kan det gå mot slutten for den fargerike kafeen. Foto: Anders Høilund
Småforretningene i Torggata sliter. Presses ut av kjedebutikker og høy husleie
Torggata har vært et sted hvor du kunne finne butikker med et annerledes utvalg enn andre steder i byen. Nå overtar kjedebutikkene mer og mer også i Torggata, og særpreget forsvinner.
Torggata har hatt en velfungerende blanding av sykkelvei, bilvei og fortau. Torggata har etter hvert som denne miksen har satt seg fått et særpreg, en sjel. Et utstillingsvindu for en vellykket bypolitikk. Nå forsvinner mange av butikkene som har bidratt til dette.
Uenighet om husleie med Thon
Café Provence er en kaffebar og ligger rett over gata for Starbucks. Det er hos Cafe Provence at de som jobber i Torggata gjerne kjøper sin kaffe. Det vitner om kvalitet. Café Provence-eieren sier han ikke har fått fornyet sin leie-avtale med Olav Thon-gruppen. De har heller ikke blitt tilbudt noe egnet erstatningslokale.
Men dette bestrider Thon-gruppen overfor VårtOslo.
— Når det gjelder Cafe Provance har leietaker fått tilbud om de samme leievilkår som i de foregående årene. Leietaker har i gjentatte møter hos oss ønsket å fortsette sin virksomhet noe vi til slutt aksepterte 14. mars 2018, skriver eiendomssjef John Braastad i en epost til VårtOslo.
Annonse
— Opplever et press fra kjeder som vil inn
— Vi har et trykk av kjedeforretninger som ønsker å etablere seg i denne delen av Torggata. Dette ville selvfølgelig vært behagelig for oss med økte leieinntekter og mindre møtevirksomhet med leietakere som sliter, sier John Braastad.
— Vi har tross dette ønsket å beholde en rekke av de selvstendige forretningene og tatt konsekvensene av dette med lavere leier og mange møter med leietakerne for å finne løsninger, sier eiendomssjefen i Thon-gruppen.
Café Provence har blitt beskrevet i pressen som en ekte nord-afrikansk kaffebar, full av liv, og et sted der folk møtes for en god prat, like mye som for en god kopp kaffe.
— Kafeen er mitt livsverk
— Jeg har drevet denne kafeen i 16 år. Jeg driver den ikke for å bli rik, og det har jeg heller ikke blitt. Jeg arbeider her minst ti til tolv timer hverdag. Jeg driver kafeen fordi den er en del av mitt hjerte. Denne kafeen er en del av sjela i Torggata. Folk kommer til meg og sier at Provence er ett av de stedene som er som gjør Torggata levende. Dette er mitt livsverk, sier innehaveren av Cafe Provence, Mohamed Bachatene.
Bachatene har tidligere fått beskjed fra Olav Thon-gruppen at forlengelse av leiekontrakten ikke kommer på tale uten en økning av leieprisen. En økning som for Café Provence vil være dramatisk. Men nå opplyser Thon-gruppen at de den 14.mars i år likevel ga Bachatene tilbud om samme leievilkår som tidligere.
"La Torggate leve"
—Jeg har drevet denne kafeen alene som et enkeltmannsforetak. Jeg får hjelp av venner noen ganger, men ellers er jeg alene her. Familie og noe liv utenom har jeg ikke tid til, sier Bachatene.
Eddie Rørvig bor i nabolaget til Torggata, og startet underskriftskampanjen for Café Provence under navnet "La Torggata leve".
— De gamle originale butikkene forsvinner, og store butikkjeder overtar etterhvert også i Torggata. Jeg savner en større politisk styring, slik at vi kunne bevare det levende og sammensatte miljøet i Torggata, sier Rørvig.
— Alt kan ikke bli Aker brygge og Bostadveien
Han mener at det bør settes et spørsmålstegn ved de store eiendomsselskapenes innflytelse på byutviklingen. Rørvig peker mot Deli de Luca som ligger der hvor en av byens aller beste fiskehandlere holdt til, og han peker på Starbucks som har fått etablere seg tvers over gaten for Café Provence.
— Ikke alle gater kan bli til Bogstadveien eller Aker brygge. Torggata hadde sin sjarm og stil, men særpreget forsvinner nå. Spesielt om Café Provence må stenge, sier han.
En typisk Torggataforretning er capsbutikken Lokk. Innehaver Bom Bom Mustad mener at det ikke er bare husleiene alene som gjør det tøft å drive forretning i Torggata. Han mener husleiene ligger på et ganske fornuftig nivå, men at det er generelt vanskeligere tider for butikkene nå.
Savner idealisme fra gårdeiere
— I klesbransjen, som vi hører til, har økt konkurranse med netthandel gjort livet tøffere. At du kan handle for 350kr avgiftsfritt på nett er galskap overfor oss småbutikker. Det er trist når små, genuine butikker forsvinner fra gata, selv om kanskje har ikke alle konseptene har vært bra nok heller. Et konsept som er bra nok, men som allikevel sannsynligvis forsvinner er Café Provence. I et slikt tilfelle kunne en ønske seg mer idealisme fra huseierne, sier Mustad.
Flykicks, som selger fottøy, startet opp i Brugata 15 før de flyttet til Torggata 36. Nå står det en plakat med påskriften "Opphørssalg" utenfor butikklokalet.
De store kjedene presser opp leieprisene
— Jeg synes Olav Thon-gruppen har gjort mye bra for denne gata. Vi skal ikke flytte eller legge ned. Vi skal fylle hyllene med nye varer, sier Thomas Persson i Flykicks, og fortsetter.
— Det er en vanskelig balansegang i en kommersiell gate. Det er vanlig, og lett å ødelegge handlemiljøet fordi det er vanskelig å si nei til de store kjedene som vil inn i gata. De store kan betale mer for leien av lokalene. Oslo har ikke stort nok marked for såkalte brand stores, altså butikker som selger kun ett merke. Til det blir byen for liten, sier Persson.
— Torggata har blitt en hipp handlegate. Det har vi som arbeider her arbeidet hardt for. Jeg håper at Torggata fortsatt vil være et up and coming sted, men forstår at forretninger som ikke er lønnsomme kan forsvinne. Vi i Whyred har stengt Lee, som har samme eier, og vi tømmer lokalet her på Whyred for å lage et nytt konsept. Et konsept med kolleksjoner fra Lee, Wrangler og Svea, sier butikksjef Hanna hos Whyred.