Oslo 20230530. Sikkerheten skjerpes i Oslo sentrum i anledning at utenriksministrene i NATO-landene møtes i Oslo 31. mai og 1. juni. Mye av møtevirksomheten vil foregå i Oslo rådhus. Fridtjof Nansens plass er tom.Foto: Heiko Junge / NTB
Også Oslo kommune er rammet av den tekniske svikten.

Barnevernet i Oslo rammet av teknisk svikt. Bekymringsmeldinger borte: – Vi beklager

Firmaet Visma har avdekket en teknisk feil i systemet sitt som fører til at bekymringsmeldinger til barnevernet i Oslo kommune ikke kommer fram.

Publisert

Den alvorlige tekniske feilen gjelder overføring av bekymringsmeldinger mellom leverandørsystemet Visma Familia og Nasjonal portal for bekymringsmeldinger.

– Svakheten har medført risiko for at bekymringsmeldinger sendt gjennom portalen i noen tilfeller ikke registreres i Familia, og dermed ikke fanges opp av den kommunale barnevernstjenesten, heter det i en pressemelding fra Visma.

Videre forklarer de at svakheten har eksistert i systemet siden integrasjonen mellom de to systemene i 2020. Alle kunder som benytter seg av systemet kan være rammet, men de konstaterer at dette ikke gjelder alle.

Bekymringsmeldinger er borte

Feilen ligger gjør at bekymringsmeldinger til barnevernet gjennom Nasjonal portal for bekymringsmeldinger ikke kommer fram. Portalen er integrert med Visma-systemet Visma Familia, der feilen ligger.

Også Oslo er berørt. Kommunen har foreløpig ikke tall på hvor mange bekymringsmeldinger som mangler eller har blitt slettet.

Til NRK bekrefter kommunikasjonsarbeider Lage Bøhren i Visma at det er deres system det er avdekket feil.

– Det er et fagsystem som heter «Familia» som barnevernet bruker i ulike kommuner. Det er 244 kommuner som bruker den versjonen av systemet, sier Bøhren.

Visma beklager

Ifølge KS er feilen at enkelte bekymringsmeldinger ikke blir lagret i fagsystemet.

– Konsekvensen er at meldinger som er sendt er borte. Det er ikke snakk om data eller informasjon på avveie, men at meldingene ikke er lagret, sier Tristan Rolstad, avdelingsdirektør digitale fellestjenester i KS til NRK.

Visma sier de beklager feilen på det sterkeste.

– Visma Enterprise erkjenner alvorlighetsgraden i en situasjon der bekymringsmeldinger om barn ikke kan ha blitt fanget opp som en konsekvens av en svakhet i vårt system, og beklager sterkt situasjonen som har oppstått. Vi vil fortsette å jobbe tett med våre kunder, og stiller våre ressurser til rådighet i arbeidet med å følge opp denne saken på en best mulig måte, heter det.

Powered by Labrador CMS