Også Oslo kommune er rammet av den tekniske svikten.
Foto: Heiko Junge / NTB
Barnevernet i Oslo rammet av teknisk svikt. Bekymringsmeldinger borte: – Vi beklager
Firmaet Visma har avdekket en teknisk feil i systemet sitt som fører til at bekymringsmeldinger til barnevernet i Oslo kommune ikke kommer fram.
Den alvorlige tekniske feilen gjelder overføring av
bekymringsmeldinger mellom leverandørsystemet Visma Familia og Nasjonal portal
for bekymringsmeldinger.
– Svakheten har medført risiko for at bekymringsmeldinger
sendt gjennom portalen i noen tilfeller ikke registreres i Familia, og dermed
ikke fanges opp av den kommunale barnevernstjenesten, heter det i en
pressemelding fra Visma.
Videre forklarer de at svakheten har eksistert i systemet
siden integrasjonen mellom de to systemene i 2020. Alle kunder som benytter seg
av systemet kan være rammet, men de konstaterer at dette ikke gjelder alle.
Bekymringsmeldinger er borte
Feilen ligger gjør at bekymringsmeldinger til barnevernet
gjennom Nasjonal portal for bekymringsmeldinger ikke kommer fram. Portalen er
integrert med Visma-systemet Visma Familia, der feilen ligger.
Også Oslo er berørt. Kommunen har foreløpig ikke tall på
hvor mange bekymringsmeldinger som mangler eller har blitt slettet.
Til NRK bekrefter kommunikasjonsarbeider Lage Bøhren i Visma
at det er deres system det er avdekket feil.
– Det er et fagsystem som heter «Familia» som barnevernet
bruker i ulike kommuner. Det er 244 kommuner som bruker den versjonen av
systemet, sier Bøhren.
Visma beklager
Ifølge KS er feilen at enkelte bekymringsmeldinger ikke blir
lagret i fagsystemet.
– Konsekvensen er at meldinger som er sendt er borte. Det er
ikke snakk om data eller informasjon på avveie, men at meldingene ikke er
lagret, sier Tristan Rolstad, avdelingsdirektør digitale fellestjenester i KS
til NRK.
Visma sier de beklager feilen på det sterkeste.
– Visma Enterprise erkjenner alvorlighetsgraden i en
situasjon der bekymringsmeldinger om barn ikke kan ha blitt fanget opp som en
konsekvens av en svakhet i vårt system, og beklager sterkt situasjonen som har
oppstått. Vi vil fortsette å jobbe tett med våre kunder, og stiller våre
ressurser til rådighet i arbeidet med å følge opp denne saken på en best mulig
måte, heter det.