Klosterengas Venner har lenge ønsket å gjøre med de nedtaggete trafo- og kabelkassene i parken. Det endte med at barna i nabolaget fikk ansvaret for forbedringen.
Men først gikk til Klosterengas Venner til plan- og bygningsetaten. De foreslo å plante klatrehortensia rundt trafoboksene. De skulle skjule taggingen og samtidig forhindre nye tags, da hortensiaene ville hindre tilkomst.
– Vi tente på ideen og kjøpte inn planter, som grodde flott, inntil de en dag lå knekt på bakken. Vi trodde først det var hærverk, men det viste seg at vi hadde oversett to dører i trafoen, som Hafslund måtte ha tilgang til, forteller Gerd Bånerud, i Klosterengas venner.
Barna fikk jobben
Tiden gikk, og taggingen ble verre, inntil Bånerud under en tur i parken ble slått av tanken om at de i stedet for å gro blomster, kunne male blomster på selve kassene. Klok av skade, ble Hafslund og Telenor søkt om tillatelse- De var svært positive til tiltaket, det samme var bymiljøetaten og vann- og avløpsetaten.
Oppdraget gikk til barna på de to nærmeste skolene, Gamlebyen skole og Jordal skole. De fikk selv slippe fantasien løs og velge motivene, med utgangspunkt i sine assosiasjoner til parken.
Enhjørning søker påskeegg
Blant motivene elevene valgte var fugler, ender, sommerfugler, edderkopper, marihøner, ekorn, bier, flaggermus og skilpadder, epletrær, sopp, blomster, fuglehus og en enhjørning på veg ut av stallen sin for å finne et påskeegg.
Han som tegnet påskeegget tenkte at dekorasjonene ikke bare ville være synlige om sommeren, men også til andre årstider. Det samme tenkte hun som malte et Halloween-gresskar. En annen malte en jordklode sett fra månen, for å vise hvor grønn hun ønsker at hele verden skal fortsette å være.
Noen malte barn som leker og små og store Hovinbekker med fossefall og fisk som spretter. En gutt malte «Politiparken», som barna kaller denne delen av Klosterenga Park. Han malte derfor en politimann som tar en kjeltring med seg inn i politibilen sin.
– Vi håper at prosjektet skal gi barna en tilhørighet i hele parken, ikke bare på fotballbanen. Kanskje kan de bli mer bevisste hvilket fugle- og dyreliv som holder til her, og at vi må fare varsomt frem for at både dyr og vekster skal trives med menneskene.
Hva barna selv mente
Dette sa barna om prosjektet:
– Det er fint å få være med på å gjøre område bor i finere, og det var veldig gøy å få være med på dette.
– Veggen var litt ruglete så det var vanskelig å male påvi, men det var moro.
– Det var fint å gjøre noe sammen
– Jeg har fortalt om dette hjemme.
– Prosessen var bra, det var fint å starte med å tegne først.
– Det var gøy å se at min tegning ble en figur som jeg igjen har malt på en vegg ute så alle kan se. Jeg syns det er mange flink på disse to gruppene i valgfag.
– Jeg syns det var gøy å jobbe utenom skolen, ikke bare sitte i klasserommet hele tiden.
Hjelper og oppmuntrer hverandre
Selve malingen startet med at elvene fikk fotokopier fikk som inspirasjon. De tegnet selv de detaljerte figurene av det de ville male. Deretter limte elvene sin figur opp på en papp plate som de klipte ut og brukte som mal til arbeidet ute.
Det var Frelsesarmeens Jobben som vasket ned og bakgrunnsmalte kassene. De tok jobben på sparket.
– Det har vært spennende å se hvordan elvene på Design og redesign har løst oppgavene de har fått og hvordan de har jobbet på tvers av trinn og klasser. De hjelper hverandre, oppmuntrer hverandre og gjør en utrolig god jobb, både sammen og hver for seg, sier lærerne Gudrun Birkeland og Ina Bråten.