Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Etter at skolene åpnet igjen i vår, og fram til sommeren, opplevde i alt 14.026 elever i grunnskolen at de fikk færre timer med spesialundervisning enn normalt eller det som var planlagt, viser en kartlegging VG har foretatt.
For Oslo viser tallene VG presenterer at 1.662 grunnskoleelever har fått for få timer spesialundervisning, og at 633 elever har det fått for få timer med lærer eller spesialpedagog.
Samlet har 2.295 elever i Oslos grunnskole mistet timer de har krav på under koronapandemien.
I alt 49.000 skolebarn i Norge får ekstra opplæring etter at det er fattet vedtak om det. Da skolene åpnet etter nedstengningen i vår, ble 1.400 av spesialpedagogene satt inn som ekstra lærerressurser som følge av inndelingen i kohorter på skolene. Dette rammet spesialundervisningen.
— Mye tyder derfor på at det er elevene som har det største behovet for tilrettelagt undervisning, som lider mest i tiden med korona-skole, sier professor Kari-Anne B. Næss ved institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
— Mange av dem har sammensatte lærevansker. Noen har psykiske vansker. Vi har en rekke andre kilder som sier at begge disse gruppene opplever store utfordringer knyttet til koronasituasjonen generelt, sier professoren.
Kari-Anne B. Næss kaller situasjonen alvorlig og sier ingenting tyder på at disse svakeste barna vil få tilbake den tapte undervisningen på et senere tidspunkt.
PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.