Mange oslofolk liker å kjøpe grønnsakene sine billig i grønnsakbutikken på hjørnet.
Mange oslofolk liker å kjøpe grønnsakene sine billig i grønnsakbutikken på hjørnet.

Oslofolk er mer opptatt av prisen på grønnsakene enn av miljøhensyn

Oslofolk er mer opptatt av prisen på grønnsakene enn av at de er produsert bærekraftig eller er norske.

Publisert

– På bakgrunn av våre undersøkelser har vi funnet at den typiske personen som er opptatt av norsk frukt og grønt gjerne er en godt voksen kvinne bosatt utenfor Oslo, mens den typiske personen som ikke er opptatt av bærekraft og kortreist mat, er gjerne en mann i 30 årene som bor i hovedstaden, sier Tore Angelsen, analysesjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Oslofolk velger ikke nødvendigvis bærekraftige og kortreiste grønnsaker. Prisen er viktigere. Særlig gjelder det hos unge voksne og menn.

Alder skiller folk

– Pris har mindre betydning for eldre aldersgrupper og kan forklares med inntekt. De yngre, spesielt de under 35 år med lavere inntekt, er mest opptatt av pris på frukt og grønt, sier Tore Angelsen i en pressemelding.

Forbrukere bosatt i Nordland og Troms og Finnmark er mest opptatt av bærekraft og norskproduserte grønnsaker, mens innbyggere i hovedstaden er mer opptatt av pris enn av lokalprodusert og kortreist mat viser undersøkelsen utført av Kantar.

Powered by Labrador CMS