Oslos skolebyråd, Julie Remen Midtgarden, vil gjerne at elever og lærere tester ut hvordan å bruke kunstig intelligens.
Foto: Sturlason
Osloskolen innfører retningslinjer for bruk av kunstig intelligens. – Viktig at alle ansatte prøver ut, utforsker og gjør seg kjent med KI
Det er viktig at lærere og elever har tilgang til å utforske hvordan de kan bruke kunstig intelligens i skolen. Osloskolen innfører nå egne retningslinjer for hvordan KI bør brukes av ansatte og elever.
–
KI har fått en stor plass i samfunnet, og det er viktig at skolene også holder
seg oppdatert og utforsker hvordan vi kan utnytte den nye teknologien på en god
og trygg måte. Vi mener det derfor er viktig at alle ansatte prøver ut,
utforsker og gjør seg kjent med KI, sier byråd for utdanning Julie Remen
Midtgarden i en pressemelding.
Osloskolen
innførte tidligere i høst en egen chatbot, som er et alternativ til de
kommersielle tjenestene som allerede fins. Osloskolens tjeneste lagrer ikke
personopplysninger, og er et sikkert og trygt alternativ. Både ansatte og
elever kan få tilgang til tjenesten.
–
Målet vårt er at elever og ansatte skal være i stand til å vurdere kritisk hva
slags innhold som er skapt av KI. Vi er opptatt av at alle lærere og
skoleledere skal vite hva KI er og hvordan det kan brukes i opplæringen, sier Marte
Gerhardsen, utdanningsdirektør i utdanningsetaten.
Mange uutforskede muligheter
Kunstig intelligens
gir mange muligheter i skolen, ifølge Gerhardsen. Blant annet kan det brukes som inspirasjon
til å utvikle varierte undervisningsopplegg. Elevene
kan for eksempel bruke KI som sparringspartner i idemyldringsfasen knyttet til
skriveoppgaver i skolen, eller som analyseverktøy i arbeid med å forbedre egne
tekster.
– Vi ønsker å sikre
at alle elever og ansatte i osloskolen får de samme mulighetene til å utforske
kunstig intelligens. Vi ser også at KI kan være et nyttig verktøy, særlig i
språkopplæringen når man skal lære seg norsk eller et annet språk. Nå er vi
opptatt av å samle erfaringer fra hvordan skolene jobber med KI, sier Julie
Remen Midtgarden.
Utdanningsetaten har
utviklet egne retningslinjer som beskriver hvordan skolene kan jobbe med KI og hva
som er viktig å være oppmerksom på ved bruk av verktøyet.
KI og karakterer
– Det er mange
muligheter ved å ta i bruk KI som del av skolehverdagen, med det er også viktig
å være klar over de etiske dilemmaene og eventuelle negative konsekvenser. Dette
er problemstillinger lærere må diskutere sammen med elevene våre, sier Marte
Gerhardsen.
– Kunstig intelligens
gir utfordringer i vurderingsarbeidet, og vi jobber også med retningslinjer for
hva lærere skal ta høyde for i standpunktvurderinger.