Ruskens undersøkelse viser at hele 8 av 10 mellom 18 og 35 år mener forsøplingen i Oslo skyldes latskap.

Derfor har søppeldunkene i sentrum fått gul bekledning

Har du lagt merke til at mange av søppeldunkene i Oslo sentrum har blitt prydet med gule duker? Magebeltene er kommet opp av en grunn.

Publisert

Etter en lang sommer med mye aktivitet i sentrum, er søppel på bakken et større problem enn på lenge. Rusken lar nå søppeldunkene lyse gult i en periode, og håper det vil minne folk på å kaste søppelet sitt riktig.

– Det er for mye søppel som havner utenfor søppelkassene i bybildet. I en stor holdningsundersøkelse vi har gjennomført blant unge voksne i Oslo svarer 8 av 10 at de tror forsøplingen skyldes latskap. Nå har vi gjort søppelkassene ekstra synlige og håper det kan bli en påminnelse om å kaste sitt eget søppel, sier Rusken-general Jenny Wallheden Krohn.

«Ikke kast i busken, hilsen oss i Rusken»

I tre uker skal søppeldunkene i sentrum lyse gult.

Sigarettsneiper og snusposer utgjør hele 60 prosent av avfallet i Oslo sentrum.

– Budskapene på dukene er valgt i tråd med hva vi vet er de største forsøplingsutfordringene i Oslo; matavfall, snus og sneip og at mye av avfallet ikke blir brettet og stappet, som gjør at søppelkassene fremstår som fulle. Budskapet skal være en hyggelig påminner, ikke en pekefinger, sier Wallheden Krohn.

Budskapene er «Takk for at du mater meg og ikke byens rotter», «Vær snusfornuftig, takk for at du kaster snus og sneip her», «Brett, stapp og kast. Takk for at du bruker søppelkassa» og «Ikke kast i busken, hilsen oss i Rusken».

– Nå har vi gjort søppelkassene ekstra synlige og håper det kan bli en påminnelse om å kaste sitt eget søppel, sier Rusken-general Jenny Wallheden Krohn.

Snusposene blir mikroplast

Det er ikke uten grunn at et av slagordene som pryder søppeldunkene omtaler sneip og snus. Sigarettsneiper og snusposer utgjør hele 60 prosent av avfallet i Oslo sentrum.

– Det er et holdningsproblem at folk synes det er greit å kaste snus og sneip på bakken. Mer enn halvparten i undersøkelsen svarte at det tar 1 år for disse produktene å brytes ned. Det de ikke er klar over er at plasten i produktene faktisk ikke forsvinner, men blir til mikroplast i havet, sier Wallheden Krohn.

Et voksende problem

Rusken-generalen sier undersøkelsen viser et stort behov for holdningsarbeid fremover.

6 av 10 synes i tillegg at forsøplingen har blitt et større problem det siste året.

Hovedfunnene viser at halvparten av de mellom 18-35 år i Oslo mener forsøpling er et stort problem i hovedstaden. 6 av 10 synes i tillegg at forsøplingen har blitt et større problem det siste året, spesielt i parkene.

Powered by Labrador CMS