syklister
Syklister på St. Hanshaugen. Foto: Sykkelprosjektet / Youtube

– Jeg har blitt kalt syklingens svar på kvinnegruppa Ottar

Elise Nyborg Eriksen
Elise Nyborg Eriksen er fungerende generalsekretær i AV-OG-TIL og hverdagssyklist.

Den høye temperaturen i kommentarfeltene rundt sykling, speiler hissigheten jeg ofte opplever i sykkelfeltet.

I forrige uke skrev jeg et innlegg om min daglige sykkeltur til jobb. Her oppfordret jeg særlig mannlige syklister som raser nedover Ullevålsveien om morgenen til å ta det litt med ro og følge trafikkreglene. Kontroversielle greier.

Siden innlegget ble publisert har jeg blitt kalt syklingens svar på kvinnegruppa Ottar (fint det, jeg er feminist uten at det har noe med saken å gjøre), syklistenes Onkel Tom (!) og Brelett-syklist (mitt nye favoritt-utrykk). Temperaturen og temperamentet i kommentarfelt speiler med andre ord hissigheten jeg ofte opplever i sykkelfeltet. Det som er fint med dette er at det åpenbart finnes et engasjement og at mange bryr seg om sykling.

Det har også kommet et motinnlegg som hevder at jeg skjærer alle syklister over en kam. Det var jo ikke meningen.

Syklister på St. Hanshaugen i Oslo. Foto: Sykkelprosjektet / Youtube

Så her kommer noen presiseringer fra meg:

1. Jeg baserer ikke innlegget mitt på forskning. Kun såkalt svogerforskning – det vil si egne og helt subjektive opplevelser med å ha syklet samme strekning i en fem års tid. Og beklager. Min erfaring er at mann førti er langt mer risikovillig enn for eksempel damer med kurv på styret. Om han har på seg lycra, dress eller jeans på skal jeg ikke mene så mye om.

2. Flere påpeker at ved å pirke borti syklistene så legitimerer jeg at bilister oppfører seg dårlig mot oss som sykler. Det var jaggu ikke meningen. Tvert i mot. Bilister som ikke tar hensyn og ikke følger trafikkreglene kan ta seg en bolle og gå i seg sjøl. Dette gjelder spesielt de som parkerer ulovlig i sykkelfeltet. Makan til dødsfarlig tull.

3. Stian Bergeland skriver at vi bør engasjere oss i tiltak for å bedre framkommeligheten for syklister. Og her er jeg hjertens enig. Byen vår har et skrikende behov for bedre sykkelveier. Oslo er i endring og, som jeg skrev i mitt opprinnelige innlegg, må vi alle gjøre vårt beste for å gjøre byen vår grønnere. Det betyr at flere må bytte bil mot sykkel. Men da må i alle fall vi som allerede sykler bidra til å gjøre sykkelfeltet trygt og hyggelig for alle.

4. Oppsummert: Vær så snill. Prøv å sykle til jobb om morgenen som om du selv har et barn som skal krysse Ullevålsveien på vei til skole og barnehage. For det er virkeligheten for mange av oss som bor i dette lokalmiljøet.  Bare følg reglene og ta hensyn. Mer ber jeg ikke om. Hvis du allerede gjør dette så var innlegget mitt altså ikke myntet på deg.

Men du er innmari søt når du er sint, mann førti. Den skal du ha.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer