biltrafikk
– Skal alt vi gjør bli overvåket? Jeg er skeptisk til GPS-overvåking av bilister. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Jeg er meget skeptisk til GPS-veiprising på Oslo-veiene

Jeg liker ikke overvåkningaspektet med GPS. Heller ikke mulighetene til å flå bilistene gjennom høyere bilkostnader, bøtelegging og mer data.

Cecilie Lyngby
Cecilie Lyngby er organisator for gruppen Ja til miljø, nei til økte bompenger.

Veiprising er et avgiftssystem som tar sikte på å gjenspeile de reelle kostnadene en bilist påfører samfunnet ved bruk av en bestemt vei på et bestemt tidspunkt. De viktigste av disse kostnadene er køer og forsinkelser som påføres andre trafikanter, støy, støv, forurensning og trafikkulykker.

Hensikten er at prisene skal påvirke bilistene til å endre adferd; noen kan velge å kjøre på andre tider og andre steder, mens andre kan la være å reise eller velge et annet transportmiddel.

Det er vanskelig å si akkurat hvordan GPS-basert veiprising vil bli, men etter høringen på Stortinget forrige tirsdag er jeg skeptisk.

Lettere å flå bilistene

Jeg liker ikke overvåkningsaspektet med GPS. De vil sikkert innføre en viss anonymitet, men når det først er innført, gir det alt for mange muligheter til nye inntekter, kontroll og overvåkning. Allerede under høringen ble det foreslått å legge på en avgift etter type bil og når på døgnet du kjører. Det er her jeg blir skeptisk, for dette blir mye dyrere enn dagens takst på bommene. Nok en gang rammes de med minst i lommeboka.

Fristelsene med å bruke dataene til andre formål vil være stor. Også mulighetene til å flå bilistene gjennom høyere bilkostnader, bøtelegging og mer data. Et eksempel kan være forsikring. Gir du ikke fra deg dine data, kan en mulig konsekvens være dyrere forsikring. Disse vil ha god nytte av dataene ved uhell og ulykker.

Skal alt vi gjør bli overvåket

Hvorfor i all verden skal bilistene betale for syklister og kollektivbruk?

Syklister bør betale for sine egne sykkelveier. Videre må inntekt fra dagens bomring øremerkes til veier. Takstene må ned: Gratis etter klokka 18 og frem til 06 og på lørdager og helligdager. Det er minstekravet.

Hovedfartsårer og belastede gater må vaskes oftere, slik at svevestøv blir et ikke-problem. Personvern er avgjørende for personlig frihet. Skal alt vi gjør hele tiden bli logget og overvåket? Hjelpes!

Heldigvis er det ikke vedtatt og sannsynligheten for at det går flere år før det eventuelt blir innført er stor. Motstanden mot bompenger fortsetter videre.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer