ismaskinen på voldsløkka
Folk flokket til Voldsløkka i dag og kunne få se det nye isleggingsvidunderet. Foto: Arvid Sivertsen

Isbanen på Voldsløkka får servert is i verdensklasse, fra ismaskinenes svar på Tesla

På Voldsløkka-isen var det all time high i antallet skøytegåere i dag. Og isen ble lagt av Europas aller mest moderne ismaskin.

På Voldsløkka møtte det opp rekordmange mennesker med skøyter dag. Kanskje 3000-4000, anslår driftsleder på Voldsløkka, Kurt-Jarle Niltveit.

– Det kaller jeg folkehelse. Veldig mange barn fikk sitt første bekjentskap med skøytene i dag.

Isglede på voldsløkka 4.
Isglede på voldsløkka 4. Foto: Arvid Sivertsen

Helelektrisk ismaskin

Isen på Voldsløkka blir denne vinteren levert av en topp moderne ismaskin, som verken går på diesel eller propan, men som er helelektrisk, i tråd med Oslo kommunes miljøsatsing. En Olympia-maskin fra Canada.

Kurt-Jarle Niltveit
Kurt-Jarle Niltveit. Foto: Henning Strøm

– Jeg var skeptisk i starten, til om maskinen var sterk nok, men den har absolutt innfridd og er sterk nok i massevis, sier driftsleder for Sagene IF, Kurt-Jarle Niltveit.

Enestående i Europa

– Driftstiden er ganske god, tre timer. Normalt holder det. Men i oppstarten, da vi måtte høvle isen, hadde vi problemer med batterikapasiteten. Er batteriet flatt, kan du ikke bare helle på en ny kanne diesel. Da må den lades, sier Niltveit, som står for brorparten av isleggingen på Voldsløkka.

Foreløpig er ismaskinen enestående i sitt slag i Europa. Det fins en tvilling i USA.

– Den er helt topp å kjøre og går vesentlig stillere enn diesel v8-motorene, som sitter i andre ismaskiner, sier Niltveit.

Det er Kultur- og idrettsbygg i Oslo kommune som har anskaffet maskinen til 1,6 millioner kroner. Den vil leve i anslagsvis 15 år, ifølge leder av bandyavdelingen på Sagene IF, Henning Strøm.

Voldsløkka isbane

  • Har sju mål, 7000 kvadratmeter, med is.
  • Banen er åpen fra 10 på formiddagen til 10 på kvelden.
  • Ismaskinen bruker ca 25 minutter å preparere banen.
  • Har is i verdensklasse.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer