Både i politiavhør og i Oslo tingrett tilsto 30-åringen at han hadde svindlet IKEA ved å endre kunders kontonumre.

IKEA-ansatt (30) i Oslo la inn eget kontonummer. Skaffet seg refusjon som var ment til kunder

Ved å endre IKEA-kunders kontonumre sørget oslomannen (30) for at utbetaling av refusjon gikk til sin egen eller familiemedlemmers konti. Nå må han i fengsel og dømmes til å betale IKEA over 300.000 i erstatning.

Publisert

Den 30 år gamle oslomannen var ansatt ved IKEAs kundesenter i Oslo da han forledet bedriftens regnskapskontor til å utbetale penger egentlig ment som refusjon til kunder.

Iløpet av september 2020 klarte han å svindle til seg 309.000 kroner ved at han byttet ut kunders kontonumre med sitt eget eller familiemedlemmenes konti.

Hevder han led av spillegalskap

Svindelen vart imidlertid ikke lenge. Iløpet av den ene måneden ble det oppdaget og IKEAs internsystemer skal ha hindret at kunder ble skadelidne.

I Oslo tingrett la 30-åringen alle kortene på bordet. Da hadde han allerede tilstått i politiavhør. Motivet for svindelen skal ifølge ham selv være spillegalskap.

I retten forklarte han at han ønsket å gjøre opp for seg, og at han nå søker hjelp for å få bukt med personlige problemer.

30-åringen idømmes en straff på fem måneders fengsel, hvor av to måneder gjøres betinget med prøvetid på to år. Han må også betale tilbake 309.000 kroner til IKEA.

Powered by Labrador CMS