Mathallen Oslo legger vekt på matglede. Foto: Finn Ståle Felberg

I dag runder Mathallen på Vulkan fem år

De siste fem årene har hele seks millioner mennesker vært innom. Mathallen har blitt en attraksjon, som oslofolk gjerne tar med besøkende til.

Mathallen Oslo ble etablert som en del av utviklingen av Vulkan-området, et tidligere industriområde ved Akerselva. Vulkans «Gamle Broverksted» hadde ligget ved den eldste brua over Akerselva siden 1908. Et spørsmål var om folk var innstilt på å handle i Mathallen «på gamlemåten», i en tid der de fleste av byens spesialforretninger hadde kastet inn håndkleet.

Frode Rønne Malmo leder Mathallen og har vært med siden starten:

– Det eneste vi var sikre på, var at vi hadde en god ide, som det kom til å bli vanskelig å gjennomføre. Vi ville skape en arena som ikke fantes, med unike smaksopplevelser, mennesker og atmosfære, et samlingspunkt for mattradisjoner og mattrender, sier han i en pressemelding.

Frode Rønne Malmo har ledet Mathallen Oslo i fem år. Foto: Finn Ståle Felberg

Blitt en attraksjon

Bak Mathallen står eiendomsutvikleren Aspelin Ramm. De fikk uvurderlige bidrag fra viktige miljøer og enkeltpersoner som alle var opptatt av at Oslo trengte et samlingssted som dette. Aktivitetsnivået var høyt.

I løpet av disse første fem åra har Mathallen etablert seg i folks bevissthet. Om lag 40 prosent av de besøkende kommer fra nabolaget, men Mathallen har også blitt en attraksjon for folk fra hele Oslo og for tilreisende.

Senter for matglede

Tre ganger har Årets Kokk vært arrangert i Mathallen, og det holdes jevnlig arrangementer og konkurranser, det spilles inn aktualitetsprogrammer og TV-serier. Området har fått mye omtale og flere priser for byutvikling og bærekraft. Blant tilbudene på området er Norges nasjonale scene for dans, Dansens Hus og Vulkan Arena.

Av ildsjelene som ble spurt, og som bidro med verdifulle innspill, inspirasjon og ideer var matentusiast og foredragsholder Mathias Steinbru og kokken Bent Stiansen:

– Det er en ære å ha fått lov til å inspirere til etableringen. Nå er det bevist at Oslo trengte et sentrum for matglede og kulinarisk inspirasjon. Mathallen og Vulkanområdet har blitt mer levende og dynamisk enn jeg våget å drømme om, sier Bent Stiansen.

Ostedisken i Mathallen Oslo. Foto: Finn Ståle Felberg

Torg uten kjøpepress

Mathias Steinbru er glad for de stadige forandringene på stedet.

– Når du besøker Mathallen i dag, fem år etter åpning, kan du se at dette ikke er statisk – nei, det er et sted for prøving og feiling, et sted bygd opp av alle smakene vi har; litt salt, en dose umami, veldig søtt, men også litt surt og bittert.

En viktig årsak til at Mathallen Oslo har funnet en plass i manges hjerter, er at torget midt i Mathallen er som et torg der ingen skal føle kjøpepress. Torget er stort nok til at det kan benyttes til ulike arrangementer, samtidig som folk kan sitte ned. I høstferien har det tradisjonen tro vært holdt matlagingskurs for barn her.

– Folk er vant til at alt koster penger. Når Mathallen av mange oppfattes som raus og inkluderende, er det blant annet fordi det går an å være her uten å bli flådd, mener Frode Rønne Malmo.

Torget i Mathallen Oslo. Foto: Finn Ståle Felberg
Powered by Labrador CMS