Anker frisør
Syriske Thaer Abo Issa har etablert seg i Norge og startet opp frisørsalongen Anker frisør. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

I Hausmannsgate tar en glad barberer fra Syria deg overstrømmende imot når du trenger en stuss

Mannen bak Anker Frisør bestemte seg for at skulle han jobbe i Norge, ville han gjøre det ordentlig. Han tok utdanning, fikk svennebrev, snakker flytende norsk og har sin egen salong – etter bare tre år i landet.

– Velkommen inn! Bare forsyn deg med kaffe eller te, det står der borte!

Thaer Abo Issa er salongens innehaver og smiler bredt imot oss idet vi stiger inn. Salongen er ikke stor, men har likevel plass til fem kunder. Den stilsikre frisøren med hipsterskjegg er travelt opptatt. Armene danser og blikket er konsentrert mens han gjør siste finish på en ung kunde.

– Jeg er snart klar, skal bare gjøre meg ferdig her.

39-åringen kom til Norge for fem år siden, men har siden den gang jobbet dag og natt for å drive sin egen salong. Salongen kunne endelig åpne dørene i fjor sommer og har fått mange faste kunder.

Fikk svennebrev om 14-åring

Rommet er pent og ordentlig, med både blomstervase og sittegruppe i svart skinn. Langs veggene henger det gullinnrammede sertifiseringsbevis, svennebrev og diplomer.

– Jeg jobbet som frisør i sommerferiene og etter skolen, sier Thaer og drar hendene gjennom det velfriserte, svarte håret. Stolt viser han frem veggpynten. Ett av dem er et eldre innrammet ark med arabisk skrift fra 1994. Da var Thaer bare 14 år og fikk sitt første svennebrev som frisør.

Thaer Abo Issa 2
Thaer Abo Issa viser stolt frem svennebrevet som beviser at han er utdannet frisør i Norge. Her fra utdelingen i Rådhuset. Foto: Privat

Øynene funkler når han forteller om faren sin.

– Han støttet meg da jeg ønsket å reise fra Syria, fordi han skjønte at det ville gi meg nye muligheter. Ingen i familien var frisører.

– Vi har også snø i Syria, men går ikke på ski

Da Thaer kom til Norge gikk han til innkjøp av egne lærebøker i norsk før han begynte på norskopplæringen. Etter en uke hadde han klart å skaffe seg deltidsjobb i en frisørsalong.

– Det var veldig tøft det første året. Jeg må takke Unn, som har betydd så mye for meg.

Unn Fevaag var Thaers norsklærer på Rosenhof voksenopplæring og tok med klassen ut på mange utflukter utenfor klasserommet, til parker, museer og utstillinger.

Etter ett og et halvt år begynte Thaer på frisørutdanningen ved Kuben Vgs.

Thaer Abo Issa og Unn Fevaag
Jeg må takke Unn Fevaag, min lærer ved Rosenhof, som har betydd så mye for meg, sier Thaer. Foto: Privat

Brukte ett år på utdannelsen

– Jeg var fast bestemt på å nå egne mål, og siden jeg ikke hadde noen å lene meg på, var det viktig for meg å gjøre ting ordentlig, forteller han og viser fram de godkjente eksamensresultatene. Grunnet den lange erfaringen utenlands, ble han ferdig med utdannelsen etter bare ett år.

Gjennom sosialiseringsprogrammet «Kom Inn. Lær norsk rundt middagsbordet», ble Thaer også kjent med en familie som tok han med ut på ski.

– Jeg hadde aldri gått på ski før, men det var veldig gøy! sier han leende og viser meg bilder fra et snørikt Sognsvann. Sammen gikk de på hele ti skiturer i løpet av to måneder.

Gladlaks med saks

Det er tydelig at Thaer skaper gode relasjoner til andre rundt seg. Når en høy fyr i arbeidsklær dukker opp i salongen, hilser de umiddelbart kameratslig på hverandre.

– Jeg er ikke egentlig en sånn type som bryr meg no’ særlig om utseendet, men etter at jeg begynte å komme hit, fikk jeg så mange positive kommentarer! forteller Magnus Hestad. Han skulle opprinnelig bare vedlikeholde kaffemaskinen, men har etter hvert endt opp som både kunde og hårmodell, da Thaer tok svenneprøven.

Med armen rundt kompisen sin, legger ikke den nyklipte kaffemaskinreparatøren skjul på hva han mener:

– Han er et smil på to bein!

Thaer Abo Issa (2)
Thaer Abo Issa sammen med kaffemaskinreparatør og frisørmodell Magnus Hestad. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Kunder fra hele verden

Salongen har i løpet av sin korte eksistens allerede skaffet seg hele 183 positive anmeldelser på Google. Kundene kommer gjerne langveisfra for å få seg en kaffe og en hårklipp.

– Det ringte plutselig fra New York, forteller han med oppglødd stemme. En kunde som hadde vært på besøk i Norge ville booke ny time til neste Norges-tur.

– Det beste jeg vet er å prøve å forstå hva folk vil ha, og så se dem smile etterpå.

Noe Magnus også kan bekrefte:

– Man kommer inn og føler seg som søppel, men når man går ut herfra, føler man seg som en mill’ion!

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer