Det ble et sterkt minne for etterkommerne etter krigsseilerne. Endelig fikk de et minnested for sine forgjengere. Foto: Beate Kjørslevik/ Norsk Maritimt Museum

I dag, på frigjøringsdagen, feiret etterkommerne av det torpederte handelsskipet D/S Octavian fred, frihet og demokrati

Det ble en svært sterk frigjøringsdag på Norsk Maritimt Museum for etterkommerne av det norske handelsskipet D/S Octavian. Handelsskipet ble mot alle odds funnet utenfor Virginia i fjor sommer.

Publisert

Den 9. januar 1942 forlot det norskbyggede skipet D/S Octavian Texas med kurs for St. John, lastet med svovel og harpiks. Skipet med et mannskap på 17 forsvant uten å etterlate seg et eneste spor.

4. juli i fjor fant forskningsbåten Explorer et skipsvrak på 60 meters dyp, et stykke unna den sist antatte posisjonen til D/S Octavian. Dykkerne fant et skilt som var avgjørende for identifiseringen av vraket.

Dykkerne i teamet til RV Explorer viser frem skiltet som identifiserer D/S Octavian. Foto: Rustin Cassway

Sammenstilt med opplysninger om kurs, ubåtmanøvre, last og størrelsen på dampkjelene, fant granskerne ut at det var det norske skipet D/S Octavian som lå utenfor Virginia, senket av en torpedo.

I år inviterte Norsk Maritimt Museum på Bygdøynes rundt 70 etterkommere av mannskapet til markeringen av frigjøringsdagen.

Kjempet for oss andre

Museumsdirektør Tove Wefald Pedersen ledet minnehøytideligheten.

– 8. mai er en viktig dag. Vi feirer fred, frihet og demokrati. Dette er verdier vi ikke skal ta for gitt. Freden er ingen selvfølge. Den innsatsen krigsseilerne gjorde under annen verdenskrig med fare for sine egne liv, fikk avgjørende betydning for krigens gang og for frigjøringen av landet vårt. Vi takker alle dem som kjempet for vår frihet, og vi minnes i dyp takknemlig alle dem som fikk sine liv ødelagt eller revet bort. Det er vår plikt aldri å glemme.

Skipet skal ha blitt borte i en svart røyksky i løpet av 57 sekunder. Det skal ha vært en rolig dag på sjøen, ifølge loggen til kaptein Hardegen. Foto: H. Larsson-Feddes via Krigsseilerregisteret

En siste gjenlevende døde

Pedersen hedret spesielt minnet etter krigsseiler Jan August Ørner, som døde i februar. Han la i en årrekke ned kransen ved krigsseilermonumentet på vegne av Krigsseilergruppen og var den siste av krigsseilerne.

– Krigsseilernes historie interesserer fortsatt mange og vekker sterke følelser. Nyheten om at det norske frakteskipet D/S Octavian var funnet, vakte stor interesse. I dag overrekkes en plakett fra det forliste skipet til Norsk Maritimt Museum. Det er veldig hyggelig at så mange av etterkommerne til de falne sjøfolkene er til stede, sa hun.

Kaptein Rustin Cassway ledet ekspedisjonen som fant vrakrestene av det norske handelsskipet, D/S Octavian. Her overleverer han skipets skilt til Norsk Maritimt Museum. Foto: Beate Kjørslevik/ Norsk Maritimt Museum

Etterkommerne har fått et samlingssted

Også museets forskningsleder, Sven Ahrens, syntes det var en sterk og rørende minnestund.

– Markeringen preget alle som var til stede, både etterkommerne av D/S Octavians mannskap og oss som arbeider på museet. Det er sjelden det blir funnet og verifisert vrak slik som D/S Octavian. Nå har museet fått plaketten fra skipet i sin samling, og etterkommerne vil kunne se dette minnet i vår utstilling.

Helt nede på 60 meters dyp lå vrakrestene av det norske handelsskipet, D/S Octavian. Foto: Rustin Cassway

Markerer de falne sjøfolkene

Også helseminister Bent Høie talte. Det samme gjorde faglig leder ved Norsk senter for krigsseilerhistorie ved Arkivet-freds og menneskerettighetssenter, Bjørn Tore Rosendahl. Kaptein Rustin Cassway, fra skipet Explorer, overrakte plaketten fra D/S Octavian til museet.

Helseminister Bent Høie hedret de falne. Foto: Beate Kjørslevik/ Norsk Maritimt Museum

Markeringen ved Krigsseilermonumentet på Bygdøynes har vært en tradisjon siden 1980 og hedret de falne sjøfolkene under annen verdenskrig.

Mannskapet på D/S Octavian

  • Albert Leonard Pott – Lettmatros
  • Lars Lothe – 2. styrmann
  • Erling Mareno Østby – Lettmatros
  • Robert Nobel Thomsen – Donkeymann
  • Konrad Skarshaug – Kokk
  • Alf Aune Pedersen – Matros
  • Ole Peder Olsen – Stuert
  • Olav Michael Nilsen – 2. styrmann
  • Søren Johan Monsen – Fyrbøter
  • Håkon Mjelde – 3. maskinist
  • Sigurd A. Fosse – Maskinsjef
  • Lars Eftang – Matros
  • John Rosbach Egholm – 2. maskinist
  • Edvard Dale – Matros
  • Jens L. Dahl – Skipsfører
  • Olav Bruvik – Fyrbøter
  • Peder Bernhard Berntsen – Fyrbøter
  • Hermann Elias Bertinsen – 1. styrmann/telegrafist
Powered by Labrador CMS