Frispark_22_hjerte_72
Illustrasjon: Firuz Kutal

Frispark

Hvis du eier eller driver en kafe her i byen: Ta ditt sosiale ansvar

Hvilken gruppe besøker kafeene på dagtid mest? Jo, de litt eldre. Og i gruppen av eldre vil du naturligvis finne en større andel med risiko for plutselig sykdom.

Dagfinn Nordbø
Dagfinn Nordbø er satiriker, foredragsholder, artist og oslogutt.

Oslo er i ferd med å bli en ekte storby. Byen vår er blant de raskest voksende i Europa. Og det må sies at den blir bedre og bedre, på svært mange måter.

Da jeg nylig satt i et flysete hos Norwegian, gikk det et støkk av sinne i meg da skjermen på flysetet foran meg proklamerte at «Oslo has a vibrant café- and bar scenery». Teksten var forfattet av to personer med engelske navn, og de kunne tydeligvis lite om Oslo.

FAKTA

Spalten Frispark kommer ut hver fredag. Den blir skrevet av Dagfinn Nordbø og illustrert av Firuz Kutal.

Av attraksjoner listet de bare opp de helt opplagte og kjedelige. Men hvordan kan man i det hele tatt promotere Oslo som turistmål, uten å nevne at vi har en hel perlerad av fantastiske restauranter? Som har kommet de siste ti årene? Og ja – selvsagt har hovedstaden også mange kafeer og barer.

Kafeer uten sjel

Problemet på den fronten er at storparten er blitt kjedekafeer uten sjel og personlighet. De er helt like, med identiske vareutvalg og prefabrikkert interiør. Jeg ville absolutt ikke promotert våre kafeer til utenlandske turister, i så fall bare en håndfull av dem.

Kafeene med snurrige navn, artig interiør og sjel, og en innehaver som selv er til stede og tar sosialt ansvar, hva skjer med dem? Kjøpt opp, de fleste av dem. Bygget om for en billig penge.

Forleden ble jeg minnet på at det sosiale ansvaret faktisk er en umåtelig viktig del av det å drive et serveringssted. Det handler om noe så grunnleggende som førstehjelp. Så enkelt, men likevel en mangelvare.

Eldre med helserisiko

I dagens Oslo besøkes byens serveringssteder ofte av folk som har fri på dagtid, enten de er pensjonister, trygdede, sykmeldte, frilansere, skiftarbeidere eller av andre grunner ikke deltar i arbeidsaktivitet hver dag mellom 9 og 16.

Selvsagt blir disse stedene treffpunkter der du kan møte naboer og kjente, spise din daglige kanelbolle og drikke din favorittkaffe, eller kjøpe dagens ferske brød, eller – gud forby – kanskje ta deg en velfortjent pils i den første vårsola.

Men tenk så: Hvilken gruppe er størst, av de som besøker kafeene på dagtid? Jo, de litt eldre. De over 60. Og i gruppen av eldre vil du naturligvis finne en større andel med risiko for plutselig sykdom.

Det var for sent

Det som skjedde, var at en bekjent av meg oppdaget en person som satt utendørs og tydelig hadde fått et illebefinnende. Min bekjente ropte inn døren til personalet at de måtte ringe etter ambulanse. Personen hadde puls, men viste tydelige tegn på at det hastet med å få hjelp.

Etter flere minutter med en akutt syk person i fanget måtte min bekjente purre på personalet, som på sin side bare viste irritasjon over det oppståtte. Da ambulansen omsider kom, var det for sent. Personen var død, og ambulansepersonalet kunne ikke gjøre noe.

Stedet hadde heller ingen hjertestarter, og kunnskap om førstehjelp var helt tydelig fraværende. I dette tilfellet kostet dette sannsynligvis et menneskes liv.

Ta ditt sosiale ansvar

Så hvis du eier eller driver en lignende geskjeft her i byen: Ta ditt sosiale ansvar. Vær et medmenneske. Bry deg om gjestene dine. We are family.

Selv om reglene rent formelt ikke pålegger deg å ha en hjertestarter, anskaff det likevel, og arranger opplæring. Selv om personalet ditt etter reglene ikke skal ha obligatoriske kurs i førstehjelp, gjør noe med den saken likevel.

Vi blir for hver dag en eldre befolkning, det gjelder også dine gjester. Denne problematikken kommer med andre ord ikke til å bli mindre i årene framover. Og den som ikke tar ansvar, kan dessverre med rette kalles uansvarlig. Til politikerne: Det hadde utvilsomt vært på sin plass å se litt nærmere på disse reglene, og dermed gjøre byen vår til et tryggere sted.

Sjekk også ut tidligere utgaver av Frispark.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer