James Stove Lorentzen (H)
-- Tenk hvilken fantastisk internasjonal kulturdestinasjon Oslo snart kan bli. Men vi må markedsføre Operaen, nye Munch-museet og det nye Nasjonalmuseet, sier James Stove Lorentzen (H). Foto: Arnsten Linstad

Høyre vil bruke millioner på markedsføring av Oslo som internasjonal kulturdestinasjon

— Folk reiser til Barcelona, Amsterdam og andre europeiske byer for å oppleve kultur. Men nå har Oslo snart fantastiske, nye kulturbygg når Munch-museet i Bjørvika og Nasjonalmuseet på Vestbanetomta står ferdig, sier James Stove Lorentzen (H).

Vinterlyset er blygrått og litt blålig når VårtOslo møter Høyres bystyrerepresentant James Stove Lorentzen i Bjørvika. Partiet er i ferd med å snekre sammen sitt program før neste års valgkamp. En valgkamp som foregår et knapt år før både Lambda, det nye Munch-museet og det nye Nasjonalmuseet etter planen skal stå klart.

— Det blir fantastiske bygg. Se bare hvordan det nye Munch-museet reiser seg, sier James Stove Lorentzen entusiastisk og peker. Før han fortsetter.

— Lambda bukker for Operaen

— Det er jo ikke slik at Lambda og Munch-museet kommer til å skygge for Operaen. Jeg har stor sans for utsagnet om at Lambda bukker ærbødig for Operaen i Bjørvika.

Norges desidert største operastjerne, Kirsten Flagstad skuer ut mot Oslofjorden og Operaen i Bjørvika, mens nye Deichmanske hovedbibliotek reiser seg i bakgrunnen. Foto: Arnsten Linstad

I tillegg til de tre nevnte kulturbyggene, reiser også nye Deichmanske hovedbibliotek seg vis-a-vis Oslos berømte operabygg i Bjørvika. Samlet er det brukt et tosifret antall milliarder kroner på de nye kulturbyggene. Og det er en av grunnene til at Oslo Høyre vil ha en egen, årlig markedsføringspott for hovedstaden som en internasjonal kulturdestinasjon.

— Ingen bedrift eller organisasjon inne næringslivet ville investert 10 milliarder kroner uten en skikkelig markedsføringsplan, sier James Stove Lorentzen.

Vil invitere med næringslivet

— Vi ønsker et spleiselag med staten gjennom for eksempel Innovasjon Norge der Oslo kommune legger 2.5 milllioner kroner på bordet, og staten bidrar med det samme årlig. Samlet fem millioner kroner fra det offentlige til markedsføring av kulturbyen Oslo. Deretter er det naturlig å invitere med seg næringslivet på et slikt løft. For eksempel kan både SAS, Norwegian, Color Line, statlige Avinor og Flytoget bli invitert med, sier Høyre-politikeren.

James Stove Lorentzen (H)
Omdiskuterte og kontroversielle Lambda som skal huse Munch-museet reiser seg i Bjørvika. — Det offentlige har investert 10 milliarder i nye kulturbygg i Oslo. Ingen i næringslivet ville gjort det uten en markedsføringsplan, sier James Stove Lorentzen (H). Foto: Arnsten Linstad

Han har tatt med seg VårtOslo bort til Operaen. Ved statuen av operastjernen Kirsten Flagstad snur James Stove Lorentzen seg rundt og peker entusiastisk på nye Deichmanske hovedbibliotek som tar form rett ovenfor Operaen.

— Vi nordmenn drar til Barcelona, Amsterdam og andre europeiske storbyer for å oppleve kultur. Tenk om vi kan snu strømmen slik at utlendinger kommer til kulturbyen Oslo? Det vil være god økonomi. Hoteller får bedre belegg, restauranter får flere gjester, ja, for Oslo har mye bra å by på. Og enda bedre blir det med de flotte nye kulturbyggene, sier Lorentzen.

— Kultur-institusjonene må bestemme

— Dette er egentlig ingen kritikk av andre partier. Mer en invitasjon til at de også blir med på å sette av penger nå. Det haster med å få på plass en plan som gjør at Oslo blir kjent som en spennende kulturby også internasjonalt.

nye nasjonalmuseet vestbanen
Den gamle Vestbanetomta der togenesporene lå tidligere er ikke til å kjenne igjen. Dette skal bli «piazzettaen» ved Nasjonalmuseet (til h.), men er i dag lagringsplass for byggemateriale. Når Nasjonalmuseet åpner for publikum blir dette et sted besøkende kan nyte mat og drikke i solen. Foto: Ken Opprann / Statsbygg

— Men det er viktig at pengene styres på rett måte. Derfor ønsker vi at kulturinstitusjonene styrer markedsføringen og pengepotten. Det betyr at for eksempel Munch-museets direktør Stein Olav Henrichsen får være med å bestemme hvordan markedsføringen gjøres. Det samme gjelder ledelsen ved de andre kulturinstitusjonene, sier Lorentzen.

— Dessuten gjelder det å ha høye ambisjoner. Det er budsjettert med at det nye Munch-museet har 500.000 besøkende årlig når Lambda åpner. Men egentlig bør målet være at det besøkstallet dobles. En million besøkende, hvorfor ikke? Det er tross alt Edvard Munchs kunst vi snakker om, avslutter Høyre-politikeren.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer