trikken-kollektivtrafikken
Kollektivtrafikken vil stå igjen som en taper om Høyre fikk bestemme, mener Pål Thygesen MdG). Foto: Carlos Bryant / Flickr

Oslo Høyre sitt slue budsjett-triks

Jeg ønsker jeg meg en opposisjon i bystyret som er enig i at klimaendringene, ikke eiendomsskatten, er vår tids største utfordring.

Pål Thygesen
Pål Thygesen er nestleder i Oslo MDG og bor på Kampen.

I et innlegg hos VårtOslo tryller Høyres leder i Oslo bystyre budsjettkutt om til satsinger. Trikset fungerer sånn: Først kutter Høyre i alt kommunen gjør, og så gir de litt tilbake i form av øremerkede satsinger.

Det beste eksempelet på Høyres triks er når gruppeleder Eirik Lae Solberg skryter av Høyre sine satsinger på kollektivtrafikk. Denne typen satsinger så vi for øvrig lite til da Høyre selv var i byråd, men nok om det. Lae Solberg skryter av disse økningene.

At Høyre samtidig kuttet 58 millioner fra andre poster som har betydning for billettpriser og utbygging av kollektivtrafikk, nevnes ikke. Til sammen kom kollektivtrafikken dårligere ut av Høyre sine forslag.

Satsing nummer én er eiendomsskatten

Denne taktikken bruker Høyre også for ladestasjoner for elbiler og en rekke andre tiltak. Sannheten er at de ikke satser på annet enn å kutte eiendomsskatt. Det er dyrt, og da blir det mindre igjen til kollektivtransport, velferdstjenester og andre viktige oppgaver kommunen har. Klimamålene dyttes 20 år frem i tid og utbyggingen av sykkelveier treneres av nye evigvarende reguleringsprosesser.

Klimaendringene er viktigere

Lae Solberg skriver at mitt første innlegg oser av frustrasjon. Det er riktig. I stedet for å ha en opposisjon som forsøker å trenere kollektivprosjekter, sykkelplanen, klimamålene og andre viktige saker, ønsker jeg meg en opposisjon som er enige i at klimaendringene er vår tids største utfordring.

Den opposisjonen vi har fått, mener det er eiendomsskatt som er vår tids største utfordring. Det er frustrerende.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer