Kathrine Ottesen (17), Simona Casteel (17) og Hamid Sharifi (19) finner roen foran kamera, rett før Ladestasjon for unge på Hartvig Nissen videregående skole i går. Foto: Tarjei Kidd Olsen
Her finner stressede ungdommer indre ro på Hartvig Nissen skole
� Det synes jeg er helt rått, disse øvelsene. Det er en annen type aktivitet, du slipper masse tanker, du bare er tilstede her nå, sier Hamid Sharifi (19).
Å være ung er som kjent ikke bare fest og moro. Det er også skolestress, kjærestestress, ensomhet, søvnmangel, og litt av hvert annet som kan tære på den indre roen.
I fjor innvilget Helsedirektoratet et prøveprosjekt i bydel Frogner med fokus på å takle slike utfordringer. Tilbudet heter Ladestasjon for unge.
— Grunnen til at jeg stadig møter opp er fordi det er så avslappende. Det blir veldig mye både skole og ellers i hverdagen, så det er veldig greit å bare sitte her og slappe av. Øvelsene vi gjør er med på å skape ro. Jeg synes jeg får veldig mye ut av det, sier Hamid, som går på Hartvig Nissen og bor på Grünerløkka.
Det er ingen påmelding i forkant og ubegrenset inntak for elever på Hartvig Nissen på Frogner og Kristelig gymnas i Homansbyen, som har samme tilbud.
Berget skolepresentasjonen
Annonse
— Den ene dagen jeg skulle ha presentasjon var jeg litt stressa. Så hadde vi nemlig dette her rett før, og jeg merket at jeg var så rolig at presentasjonen gikk helt strålende, sier Hamid.
— Vi gjør øvelser som strammer forskjellige muskler før vi slipper musklene løs, så du blir bevist på at du ofte går stresset. Og vi bruker pusten ofte, pusteøvelser. Det synes jeg er helt rått, disse øvelsene. Det er en annen type aktivitet, du slipper masse tanker, du er bare tilstede her nå.
Elevene er i gode hender. Øvelsene gjennomføres av to fysioterapeuter som spesialiserer seg på ungdomsarbeid og kognitiv terapi.
— Gøy å gjøre noe annerledes
— Jeg synes dette er veldig bra, det er fint å kunne slappe av midt i skoledagen og å få gjort noe fornuftig i lunsjen. Man er kanskje litt stresset i løpet av dagen. Det er jo ting man har senere i uka slik som vurderinger, sier Hartvig Nissen-eleven Kathrine Ottesen (17), som bor på Østensjø.
— Eller fraværsgrensen! legger medelev Simone Casteel (17) fra Grünerløkka til. — Det er gøy å gjøre noe annerledes. Det er ikke så mye som skjer på skolen av morsomme ting. Det er spennende å gjøre noe annerledes i lunsjen enn å sitte i klasserommet og spise og snakke, sier hun.
— Og vi kan ligge! Det er deilig på en tirsdag; å ligge ned og slippe litt unna alt. Mandager er helt OK med bare to timers undervisning, men tirsdager som i dag er kræsj. I tillegg er det et avbrekk fra det normale. Jeg aldri gjort noe sånt her før. Det var ikke sånn at jeg måtte dra et sted og betale. Det er bare å gå ned i første etasje og gjøre det, sier Simone.
Søvn, stress, kroppsfokus, selvbilde
Ladestasjon for unge gjennomføres på skolene Hartvig Nissen og Kristelig Gymnas som halvtimes sessions, åtte ganger per semester. I tillegg finnes det et forsøk med integrering av prinsippene i den ordinære undervisningen med "Sykt stress" på Den tyske skolen, Oslo handelsgymnas og Wang vgs.
— Formålet med satsningen er å gi innsikt og bevisstgjøre, samt god helse til å mestre hverdagens utfordringer, dermed også skolehverdagens utfordringer. Hovedmålet er stressreduksjon som blir gitt ved praktiske øvelser i gruppe og individuelt, med fokus på å håndtere stress, sier Elin Kvaale, barne- og ungdomsfysioterapeut.
De videregående skolene som har takket ja til tilbudet kan kjøre gruppeundervisning en gang i uken, med ulike temaer som angår ungdom. Aktivitetskalenderen tar for seg temaer som for eksempel søvn, stress, kroppsfokus eller selvbilde.
Hva påvirker selvbildet?
I går var selvbilde tema.
— Selvbilde er påvirket av mennesker, venner, samfunnet, medier, livsstil slik som kosthold og søvn og alt det der, bidrar elevene i fellesskap når fysioterapeut og prosjektleder for prosjektet på Hartvig Nissen, Tilla Lien Larsen spør.
Det er Larsen som gjennomfører øvelsene med elevene på Hartvig Nissen.
— Og skolen — at man føler at man mestrer eller ikke mestrer skoledagen kan påvirke selvbildet vårt, tilføyer hun.
— Eller kroppslig selvbilde — at noen gir komplimenter og sånne ting, sier en av elevene.
Kan få en brå slutt
Fordi Ladestasjon for unge er et pilotprosjekt, er det ikke sikkert at det får fortsette etter sommeren. Det avhenger av om bydelen får innvilget nye prosjektmidler fra Helsedirektoratet.
— Vi må evaluere om det er hensiktsmessig. Om vi og elevene får utbyttet vi ønsker. Vi vet fra tidligere erfaringer at ting tar litt tid å stable på beina. Lærerne må blant annet vite at det er et fast tilbud slik at de kan videreformidle at vi finnes til elevene. Dette er nytt for lærerne også, sier Larsen.
Hun forteller at de i snitt hadde åtte elever på de tilsammen åtte dagene med Ladestasjon på Hartvig Nissen forrige semester. I går var nåværende semesters tredje dag. I år har det vært tre stykker de to første gangene og fem stykker i går.
Larsen tror reduksjonen kan henge sammen med avbrudd på grunn av jule- og vinterferie og at skolen holder på med en dramafestival som varer i flere uker.
— Noe alle burde benytte seg av
Det var ihvertfall ingen skepsis å spore blant de fem oppmøtte elevene. Heller det motsatte.
— Personlig mener jeg dette er noe alle burde benytte seg av, spesielt på skoler men også andre steder. Jeg synes det er alt for undervurdert både av skolen og generelt og at det er mye viktigere enn det blir fremstilt som, sier Hamid, som har vært på nesten samtlige dager med Ladestasjon siden starten i fjor.
Proffer i førersetet
I tillegg til å drive Ladestasjon for unge på Hartvig Nissen er Tilla Lien Larsen fysioterapeut på Frisklivssentralen, hvor hun jobber mye med livsstilsendring. På toppen av en bachelorgrad i fysioterapi tar hun nå videreutdanning i kognitiv terapi.
På Kristelig gymnas er det Elin Kvaale som er prosjektleder. Hun er barne- og ungdomsfysioterapeut og holder på med en mastergrad om nettopp ungdoms selvbilde og kroppsbilde.