Aksel pumper opp vann som på magisk vis blir gult. Det kommer godt med når farger skal blandes i forskningsøyemed. Foto: Anders Høilund

Her får barnehagebarna gjøre alle de morsomme forsøkene fra fysikktimen som foreldrene aldri fikk gjøre

Matematikk har tradisjonelt vært et fag hvor mange elever har følt nederlag. Oppgavene har knotet seg til og tallene blitt elevens uvenner. Men i en barnehage i sentrum får femåringer leke forsker.

Publisert

I tredje etasje i Hausmannsgate barnehage ligger Espira Pi-Parken. Hit kommer femåringene fra åtte forskjellige Espirabarnehager en gang i måneden for å forske og leke med fysikk, kjemi, biologi, teknologi og matematikk.

I dag er det Espira Grefsen stasjon barnehage og Tomm Murstad friluftsbarnehage som er på besøk.

— Skal vi forske nå? spør et av barna. Så går de i gang med å fortelle hva vi bruker vann til. Litt magi, og barna har fått vann med forskjellig farge. Så setter de i gang med forskningen.

Realfagpedagog Oda Bjerknes mener hun har drømmejobben. Personen i bakgrunnen har ikke fått noe navn enda. Foto: Anders Høilund

— Dette er det morsomste jeg vet å gjøre. Her er prosessen viktigere enn resultatet, sier Oda Bjerknes (32). Hun er barnehagelærer og realfagspedagog. Hun ser bort på barna som blander vann av forskjellige farger. Blått og gult vann blir grønt, men hva blir rødt og gult?

Dagens tema er vann, og neste forsøk handler om lysbrytning, og det handler ikke om en lysbryter, men om hvordan lysstråler påvirkes når de går gjennom vann.

Sofia Bergström og noen av barna fra Tom Murstad friluftsbarnehage forundrer seg over at sett gjennom sylinderen med vann, peker pila på grunn av lysbrytningen plutselig den andre veien. Foto: Anders Høilund

Å finne egne løsninger er også en løsning

— Jeg håper at det å forske her en gang i blant gjør noe med hvordan barna tenker. De lærer seg å undres. Her er det lov å feile, og det er lov å finne egne løsninger på problemet. Kanskje til og med finne andre spennende oppgaver underveis. Barna skal lære å ikke gi opp når de møter motstand, sier Bjerknes.

I Espira Pi-parken forskes det på fysikk, kjemi, biologi og matematikk.

Ikke tradisjonell matematikk

— Vi har ikke tradisjonell skolematematikk, vi har ikke oppgaveark, men vi har for eksempel denne, forklarer Bjerknes, og viser fram et spill som ligner på et stigespill. Her samler spillerne legoklosser, de må telle, plusse og minusere, finne strategier, og til slutt måle og sammenligne resultatet. Da kan de se hvor mye høyere sju legoklosser oppå hverandre er enn fire.

Siden det er høst, er en av dagens oppgaver for de unge forskerne å sortere og sammenligne høstløv.

— Tilbakemeldingene fra foreldrene er positive. De kan fortelle om engasjerte barn som kommer hjem herfra, sier Bjerknes, etter at et av barna fra Grefsen ivrig forteller om et hjemmeforsøk sammen med pappa, som ikke gikk helt etter planen.

Mange av forsøkene som gjøres i Espira Pi-parken kan godt gjøres hjemme også. Her er noen forslag fra Oda Bjerknes til litt fysikkmoro i høstferien:

Tørt papir under vann

For å gjennomføre dette forsøket må dere ha litt tørkepapir, et glass og en glassbolle fylt med vann. Undre dere sammen med barna om hvordan dere kan få til å putte papiret oppi glassbollen med vann uten at det blir vått. La gjerne barna prøve seg fram selv, men da må dere nok ha litt ekstra tørkepapir.

For å kunne putte papiret oppi glassbollen med vann uten at det blir vått, må dere putte papiret godt ned i det tørre glasset. Spør gjerne barna om hva som er oppi glasset nå. Joda, det er papir, men også luft! Snu glasset opp/ned, ikke la papiret falle ut, og putt det rett ned i glassbollen fylt med vann. Helt ned! Trekk så glasset rett opp igjen. Er papiret fortsatt tørt?

I dette forsøket ser dere trykk. Når dere senker glasset med papir og luft ned i vannet, har luften ingen sted å unnslippe. Luften er sperret inni glasset. Her ser dere også at luft tar plass! Vannet prøver hele tiden å komme seg inn i glasset, men lufttrykket presser vannet bort.

Såpeboblene blir best i fuktig vær. En regnfull dag i høstferien er perfekt til såpebobleblåsing. Foto: Anders Høilund

Lag den perfekte såpebobleblandingen

Høsten er en fin tid å lage såpebobler på. Det er nemlig slik at såpebobler fungerer aller best etter en regnskur, når luften er fuktig. For å lage såpebobler trenger dere vann, Zalo, Glyserol og sukker. Dere kan ta utgangspunkt i et glass med vann, og tilsette en skje Zalo, en skje Glyserol og en skje sukker. La barna teste om oppskriften fungerer.

I Espira Pi-parken lager vi et såpebobleverktøy til å blåse bobler gjennom av en piperenser, men dere kan kanskje finne noe annet å bruke hjemme. Barna vil nok oppleve at denne oppskriften ikke fungerte så godt og at boblene sprekker fort. Da kan dere prøve å tilsette litt mer Zalo og Glyserol.

Husk å notere dere hvor mye dere putter oppi da! Nå forsker dere fram en ordentlig god såpebobleoppskrift.

Snu pilen i et vannglass

Tegn en pil på et ark. Merk dere hvilken retning pilen peker. Sett et glatt vannglass fylt med vann foran pilen. Se hvordan pilen endrer retning når dere ser den gjennom vannglasset. Noen synes det er lettere å se dette gjennom en kameralinse, for eksempel med mobiltelefonen!

Da ser dere lysbrytning. Lyset reiser gjennom luften og glasset og vannet, deretter gjennom baksiden av glasset og luft igjen, før det treffer pilen. Hver gang lyset reiser gjennom et nytt stoff, brytes det.

Powered by Labrador CMS