Christian Radich
Fullriggeren Christian Radich satser på å gi vanskeligstilt ungdom en ny start. Foto: Ulf Larsen / Wikimedia Commons

Hele Oslos fullrigger, Christian Radich, henvender seg til ungdom som sliter. — På dekk vil vi gi ungdommene en ny kurs i livet

Ombord i Oslos stolte seilskute, Christian Radich, skal ungdommene få en reise bort fra skolepulten og barnerommet. Ut i verden og inn i seg selv.

Med alle seil satt, skal det mye til å finne et mer imponerende syn enn fullriggeren Christian Radich. Oslos egen seilskute har siden 1937 gitt et utall av ungdom en førstegangsopplevelse av sjølivet. Her har de satt sine første sjøbein. Nå satser stiftelsen bak skuta på å nå ut til en litt annen gruppe brukere enn tidligere.

Prosjektetet er kalt Windjammer, etter den legendariske filmen skuta var hovedrollefiguren i (Windjammer — the Voyage of Christian Radich). Her skal unge mellom 18 og 25, som på en eller annen måte har falt utenfor skole eller opplæring, få hjelp.

Lever tett med andre

— Programmet er bygget rundt fire uker ombord på Christian Radich, med kortere samlinger både før og etter toktet. 48 ungdommer om gangen skal få konkrete utfordringer og nye opplevelser. En reise bort fra skolepulten og barnerommet. Ut i verden og inn i seg selv, sier direktør i stiftelsen Christian Radich, Vidar Pederstad, til VårtOslo.

— Faktum er at det skjer noe med deg når du setter dine bein på dekket. Du lever tett og er nødt til å samarbeide for å drive skuta framover. Dette kombinert med at du stadig må løse nye utfordringer, tror jeg kan være en viktig faktor i arbeidet med å få disse ungdommene tilbake på sporet, forteller han.

Håpet er å gi dem ombord tilbake motivasjonen og troa på seg selv.

Vidar Pederstad
Direktør i stiftelsen «Christian Radich», Vidar Pederstad, ønsker med Windjammer-prosjektet å styre ungdom som har falt utenfor skole og utdanning inn på en ny kurs. Foto: Christian Boger

Gir sosial mestring

Seilskutedirektøren mener utfordringene deltagerne vil få ombord er som skapt for å bygge opp både mestringsfølelse og sosial mestring. Dette er ofte en mangelvare hos elever som sliter eller har slitt i det tradisjonelle skolesystemet.

— Gjennom forberedelser og en måneds tokt vil deltagerne få en reise som både vil motivere og utvikle hver enkelt. I tillegg til de daglige utfordringene, vil de også bli kjent med en lang rekke yrkesmuligheter vi har ombord. Dette kan være med på å øke interessen for å prøve noe nytt, mener Pederstad.

Fra seilbåt til praksisplass

Det første toktet er allerede langt inne i planleggingsfasen. Etter korte samlinger i september og oktober, setter elevene og skuta kursen fra Willingen i Nederland til Las Palmas på Gran Canaria i november. I løpet av turen skal skuta innom flere havner på veien. Blant destinasjonene er La Couruna i Spania og Funchal på Madeira.

Hjelperne på Christian Radich er i kontakt med utdanningsetaten for å finne interesserte deltagere. En av utfordringene er prisen, 30.000 kroner. Men stiftelsen håper å finne samarbeidspartnere som kan bidra slik at tilbudet blir billigere.

Christian Radich

SS Christian Radich er en tremastet fullrigger, bygget ved Framnæs Mekaniske Værksted i Sandefjord og levert den 17. juni 1937. Skoleskipet ble etablert ved en donasjon fra rittmester, trelasthandler og skipsreder Christian Radich.

Den faste besetningen er på ca. 18 personer, og skipet kan i tillegg ha med 88 kadetter og medseilere.

Båten ble opprinnelig bygget som et skoleskip for opplæring av sjøfolk til den norske handelsflåten. Fra 1999 siktet driften seg inn mot chartermarkedet og betalende medseilere.

Kilde: Wikipedia

Ildsjelene bak prosjektet er også på jakt etter samarbeidspartnere som kan ta følge opp ungdommene etter Windjammer-programmet.

— Det er viktig for oss at dette ikke bare blir et tokt med Radich og så er alt tilbake til det vanlige. Vi er derfor på jakt etter bedrifter som vil være med å tilby praksisplasser eller annen støtte til dem som har deltatt i Windjammer-prosjektet, sier direktøren.

Drømmer om å bli et rent skoleskip

Siden starten i 1937 har vel 17.000 ungdom fått sin utdanning ombord på fullriggeren. Det er en lang og ærerik historie som ligger igjen i dekksplanker og rigg på den eldre damen. Siden forsvaret trakk seg ut av avtalen om offisersutdanning i 2015, har det vært færre elever på skutas dekk. Nå drømmer Pederstad om nok en gang å gjøre skuta til et helårlig skoleskip.

Christian Radich - arbeid
Hardt arbeid og teamwork vil møte deltagerne i ombord på Christian Radich. Foto: Ingunn Eriksen / Flickr.com

— I dag er vi nødt til å drive kommersiell drift i sommermånedene for å klare utgiftene med å ha et kompetent mannskap til å drifte skuta på helårsbasis. I en ideell verden vil vi gjerne drifte skuta som et skoleskip året rundt, sier han.

Mye av utfordringen for å kunne drive som skoleskip året rundt er nye regler i utdanningssystemet. Utdanningsløpet for å bli matros eller motormann er i dag to år på skolebenken og to år i kommersiell fart.

— Vi har en drøm om å til enhver tid å ha 10-20 ungdom ombord på skuta under maritim opplæring. I dag klarer vi å fange opp noen som ikke klarer å skaffe seg lærlingeplass, men vi har mer å gå på, påpeker Pederstad.

Du kan lese mer om prosjektet her. Foreløpig søknadsfrist er 15. juni 2018.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer