Reklameskiltene til Clear Channel er svært synlige i bybildet. Her fra Alexander Kiellands plass på øvre Grünerløkka på selveste 17. mai i går. Foto: Tarjei Kidd Olsen

Clear Channel skviser ut JCDecaux og får nærmest monopol på reklame i Oslo

Publisert

JCDecaux har trukket seg fra forhandlinger med kommunen. Dermed står Clear Channel igjen som eneste aktør i annonsemarkedet som dominerer Oslos bybilde.

De to reklamegigantene Clear Channel og JCDecaux er evige konkurrenter i strupen på hverandre. Men for noen dager siden trakk JCDecaux seg fra kontraksforhandlinger om reklame på leskur på grunn av det de hevder er urimelige kommunale vilkår, ifølge nettstedet Kampanje.

Dermed står Clear Channel igjen som eneveldende reklameherre. Fra før kontrollerer selskapet reklameflatene på buss, trikk og T-bane i Oslo. Uten JCDecaux er Clear Channel den eneste aktøren, og står dermed klar til inngå kontrakten om leskurene.

Frist for kontraktsforhandlingene var 16. mai. Kontrakten om leskurene har en total verdi på omtrent 750 millioner kroner.

JCDecaux ba kommunen om å endre vilkårene

JCDecaux sendte byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg, med byrådsleder Raymond Johansen på kopi, et brev for en ukes tid siden hvor de ba dem om å gripe inn for å sikre konkurranse om kontrakten. Kommunen nektet.

JCDecaux ville ikke godta at Oslo kommune gjennom Sporveien Media hadde lagt inn krav om en mulig forkortet kontraktstid på 5-6 år og krav om vederlagsfri overtagelse av produktene ved kontraktens utløp.

Clear Channel har også ansvaret for Oslos bysykler, som eies og driftes av Urban Infrastructure Partner AS på vegne av reklamegiganten. Foto: Esther Westerveld

- Sporveien Media ønsker ikke å forhandle på disse punktene, noe som er uvanlig - både gitt lignende prosesser tidligere, samt internasjonalt, sier daglig leder Øyvind Markussen i JCDecaux til Kampanje.

Kommunen sier nei til JCDecaux

— Denne konkurransen er underlagt et norsk offentlig anskaffelsesregime der tydelighet og forutsigbarhet er sentralt, sier avdelingsdirektør i Bymiljøetaten, Leif Jørgen Bjerck til Kampanje.

— Oslo kommune beklager at JCDecaux har valgt å trekke seg fra konkurransen. En endring av konkurransevilkårene til fordel for og etter krav fra en enkeltstående aktør vil være et brudd på forutsetningene som ligger til grunn for konkurransen.

Dermed blir JCDecaux en saga blott i Oslo, mens Clear Channels annonser vil møte deg de fleste steder du ferdes i hovedstaden.

Powered by Labrador CMS