Kjernen i T-baneplanene er å gjøre det raskere og enklere for folk i hele Oslo å reise dit de skal. Det er i realiteten dette Høyre nå forkaster. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Byrådsleder Raymond Johansen reagerer kraftig på Oslo Høyres forslag til ny t-banetrasé. – Det gjør meg opprørt

Raymond Johansen (AP) mener Høyre svikter oslofolk utenfor sentrum med sitt forslag om å forkaste T-banetunnel gjennom sentrum til fordel for en T-banetrasé til Grünerløkka, Sagene og Bislett.

Publisert

– Høyres nye forslag viser et parti som ikke vet hva de vil med byen, som ikke lytter til fagfolk og som er villig til å skalte og valte med byens aller viktigste infrastruktur. Med det borgerlige kaoset, er det helt umulig for velgerne å vite hva som skal skje med den etterlengtede t-banetunnelen hvis de vinner valget, sier Raymond Johansen.

En ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum er prioritert i Nasjonal transportplan, og omtales ofte som Norges viktigste og mest lønnsomme samferdselsprosjekt. Etter ti år med utredninger, går Høyre nå i sitt nye osloprogram inn for å forkaste dagens planer om å bygge en ny T-banetunnel gjennom sentrum og heller utrede byggingen av en ny T-banetrasé til Grünerløkka, Sagene og Bislett.

Her er byrådets forslag til ny t-banetrasé i Oslo. Nye spor er markert med stiplet linje.

Svikter Oslofolk utenfor sentrum

– Forslaget gjør meg opprørt. Det er stikk i strid med faglige råd. Det virker ikke som Høyre har skjønt hvorfor vi trenger en ny T-banetunnel gjennom sentrum. Det hjelper ikke folk i Groruddalen, på Mortensrud, Lambertseter, Sognsvann eller Østerås å bygge T-bane til Sagene. For å øke kapasiteten på hele T-banenettet, trenger vi en ny tunnel til sentrum, sier Raymond Johansen.

Han kaller forslaget er et «desperat forsøk» på å avlede oppmerksomheten fra at Høyre selv i mange år nedprioriterte planlegging av ny T-banetunnel gjennom sentrum. – Da vi tok over byrådet, satte vi alle kluter til med planleggingen, og kort tid etter at vi fikk oversendt de faglige utredningene i fjor sommer, la vi saken frem for bystyret.

Høyres forslag til ny T-banetrasé. Til Grünerløkka, Sagene og Bislett i stedet for gjennom sentrum.

Lytter ikke til erfarne fagfolk

– Dette er helt useriøst fra Oslo Høyre. Det virker ikke som Høyre har skjønt hvorfor vi trenger en ny T-banetunnel gjennom sentrum. Høyre vil reversere T-baneplaner som innbyggerne i byen har ventet på i ti år. En ny sentrumstunnel vil øke kapasiteten til hele T-banenettet, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Johansen peker på at de reisende ønsker seg flere avganger, men at dagens tunnel er helt full, det er ikke plass til flere tog. Derfor trengs en ny T-banetunnel via Oslo sentrum, siden det er dit de fleste som reiser med T-banen skal.

– Med ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum kan vi øke antallet avganger til femminuttersruter på alle T-banelinjene. Det vil gjøre hverdagen enklere for alle over hele byen og er avgjørende for at Oslo skal bli verdens første nullutslippsby.

Høyre forleder Oslofolk

T-banen i Oslo står for nesten dobbelt så mange reiser i løpet av et år som NSB i hele Norge. Utredning av ny T-banetunnel gjennom sentrum ble satt i gang etter vedtak i bystyret i 2010.

– Før kunne vi stole på Høyre. Nå hevder de at en ny utredning kun vil ta ett år ekstra. Forrige utredningen tok ni år. Hva får Høyre til å tro at en ny runddans med utredninger skal være ferdig på kun ett år. Høyre forleder folk med denne påstanden. Oslo Høyre gjør som Høyre i Bergen, som snudde rundt på bybanetraséen, med den konsekvens at utbyggingen er utsatt gang på gang, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Skal gjøre det raskere og enklere

Byrådslederen slår også tilbake på påstanden om at kapasiteten med Høyres forslag blir den samme. – En trasé nord i byen vil bety at man velger en tunnel som ikke går dit de fleste reiser. Investeringen i en tunnel over Sagene vil betjene betydelig færre passasjerer enn en ny tunnel gjennom sentrum, der flest reiser, sier han.

– Kjernen i T-baneplanene er å gjøre det raskere og enklere for folk i hele Oslo å reise dit de skal. Det er i realiteten dette Høyre nå forkaster. Med den nye tunnelen bygger vi opp under byutvikling på så forskjellige steder som Helsfyr, Bryn, Grorud, Furuset, Skullerud, Hovseter og Montebello, bare for å ta noen eksempler. Hele byen blir dratt med.

AP/SV/MDG-byrådet har lagt frem en sak til behandling i Oslo bystyre, om utvikling av kollektivtilbudet i Oslo, inkludert trasé for ny T-banetunnel gjennom sentrum. Saken skal etter planen behandles i slutten av februar.

Powered by Labrador CMS