For første gang noensinne går Oslos toppolitikere ut i stor skala for å høre folk i forbindelse med kommuneplanen. Rundt 500 var samlet under gårsdagens stormøte i Rådhuset.
Rundt 500 mennesker og samtlige byråder var samlet for å delta i debatten rundt kommuneplanen, bystyrets visjon for utviklingen av Oslo de neste tiårene. Underveis i møtet, som varte i hele fire timer, fikk publikum speed date byrådene på scenen eller på privaten under lunsjen. Det ble lagt frem synspunkter fra forskere, byrådspolitikerne holdt innlegg og folk kom med synspunkter.
Blant de fremmøtte var Mohamed Mohamud (23), styrevara i Sportsklubben Sterling. Han var kommet til folkemøtet for å lære. Men også for å høre med byråd Rina Mariann Hansen om hvordan klubben kan få en lokal fotballbane?
– Jeg spurte Rina, under speed datingen, om Sterling kan sin egen fotballbane? Hun svarte at hun ville prøve å få til en bane, muligens ved Akerselva, sier Mohamud.
Må snike på bussen
Annonse
Sportsklubben Sterling holder til på Grønland og Tøyen, men må spille sine hjemmekamper på Ekeberg. Det betyr at flere av spillerne ikke har råd til reisen for å delta på hjemmekamper, noe som betyr at de av og til må snike på bussen.
Hvis han skulle spille inn et forslag til kommuneplanen, måtte det være innføring av gratis kollektivtransport i Oslo, noe han mener ville være bra for miljø og mennesker.
– Jeg er veldig glad for møtet. Dette er demokrati. Du kan møte lederen din og si det du mener, slik at endringer kan gjøres, sier Mohamud.
Taubaner til sentrum og treningsapparater i gatene
Blant de rundt 100 forslagene som formelt er spilt inn til kommuneplanen så langt fins forslag om treningsapparater i gatene, trampoliner langs Karl Johan og taubane til sentrum fra Nesodden, Ekebergåsen og Holmenkollen. Høringsfristen er 30. juni, deretter vil byrådet vurdere alle innspill, lage et utkast og sende til bystyret i høst. Kommuneplanen ligger an til å få langt flere forslag enn tidligere kommuneplaner.
Som en introduksjon til temaer i kommuneplanen, pekte byrådsleder Raymond Johansen på at Oslo sliter med høy luftforurensning, trafikkstøy, press på kollektivtilbudet og et trangt boligmarked.
Oslo blir en millionby
– Oslo har vokst med hele 200.000 innbyggere siden 1985 og må planlegges godt. Innen 2070 kan Oslo være en millionby. Vi må legge til rette for veksten. Hvor skal vi ha parker og grøntområder, barnehager, bibliotek og sykehjem, hvor skal det være fotballbaner? Vi må ha en klar plan for hvor det skal bygges og hva som skal bevares.
Han mente at det alle store byer har til felles er kampen om arealene.
– Når vi ruller ut sykkelveier nå, må noen parkeringsplasser vike. De som får en tryggere vei til barnehagen og skolen blir fornøyde, mens de som ikke får parkere bilen der de pleier, blir mindre fornøyd. Men noen må ta noen valg, selv om det ikke alltid er populært.
Mannen bak folkemøtene
Finansbyråd Robert Steen mente årets kommuneplan var langt mer visjonær og dristig enn den forrige kommuneplanen, fra 2015. Flere pekte for øvrig på han som mannen bak byrådets ambisiøse åpenhet overfor oslofolk. Steen var opptatt av at Oslo må modernisere det offentlige velferdstilbudet.
– Digitaliseringen vil forandre samfunnet mer enn den industrielle revolusjonen. Alle skal være med, og vi ønsker å unngå et digitalt forskjellssamfunn.
For å illustrere hva han mente med modernisering viste Steen frem en filmsnutt, historien om Tim, som symboliserte behovene til dagens og kommende generasjoner i Oslo.
https://youtu.be/KA5RwSImQvQ
Vi lærer hvordan demokratiet fungerer
Blant de fremmøtte var Tina Kolderup Lund, Amanda Anvar, Evelina Alida og Siham Essahraoui, fra 10. klasse på Holmlia skole. De var opptatt av at Oslo sør-satsingen måtte fortsette.
– Oslo sør-satsingen har forbedret lokalsamfunnet vårt, og vi ønsker at satsingen skal fortsette, sa de.
Jentene syntes det var spennende med speed datingen og likte at folk kunne komme med det de har på hjertet.
– Vi lærer hvordan demokratiet fungerer i praksis. Vi får se at folk har en stemme og kan komme med egne meninger. Det er kult at folk kan spørre og få direkte svar fra politikerne.
For få lærere i klasserommet
Om de skulle komme med et innspill til kommunenplanen, måtte det være at de sentrale prøve må tilpasses bedre til hver enkelt skole. I dag synes de at prøvene for ofte stiller spørsmål om ting de ikke har gjennomgått på sin skole. De var også opptatt av klassestørrelsen.
– Det er for få lærere, og klassene er så store at mange elever ikke blir sett og ikke får utvikle seg, sa Amanda Anvar.
Flere sykkelveier, takk
En annen engasjert deltaker var helårssyklist Bjørn Solheim.
– Jeg vil rose byrådet for å ha lagt så godt til rette for at vi kan sykle også på vinteren. Men på sykkelstripa mi har vi nå blitt så mange syklister at sykkelveiene begynner å bli for små. Vi trenger tre, ikke bare to felt. Vi trenger et felt i hver retning og et forbikjøringsfelt, slik at menn i bleiebukser og eldre damer på elsykler kan suse forbi oss andre.
Utbyggerne har formet byen
Marianne Skule, instituttleder for urbanisme og landskap, arkitektur og design ved Høyskolen i Oslo, holdt en presentasjon, hvor hun pekte på byens voksesmerter.
– Vi skal bo og arbeide tettere og trangere, samtidig skal vi være skapende, grønnere og gladere. Klarer vi alt dette? Hvordan blir Oslo når byen fortettes?
Skule var opptatt av økte sosiale skiller, segregering og dårligere bokvalitet. Og mente kommunen måtte bli mer aktiv i byplanleggingen.
– De siste tretti årene har vært dominert av en utbyggerdrevet byutvikling. Kommunen har gjort noen av de store grepene, men utbyggerne har formet byen i detalj, sa hun.
Blant temaene spørsmålsstillere ellers var opptatt av var fortetting, grøntområder, sykkelveier, skolekvaliteten, Oslo som vennskapsby og tilbud for barn på Holmlia.