Magnhild Sørbotten og Jørgen Foss er lei av politikerne i Oslo bare klapper dem på hodet og gjør ingenting for at funksjonshemmede kan komme seg rundt i byen.

Oslos t-baneholdeplasser er dysfunksjonelle. Nå er Handikapforbundets medlemmer lei av å bli klappet på hodet

– Vi blir møtt av lutter velvilje fra politikerne, som klapper oss på hodet. Så skjer det ingenting, sier Magnhild Sørbotten, fra Norges Handikapforbund.

Sørbotten er en av mange funksjonshemmede som forsøker å komme seg rundt i byen, men det er ikke lett. På mange av byens t-baneholdeplasser er det umulig å komme av og på t-banen. Enten er avstanden mellom plattformen og toget for stort, eller høydeforskjellen er for stor.

– Problemet er at hjulene sitter fast i gapet. Det betyr at vi funksjonshemmede har vanskeligere for å komme oss rundt enn andre. Dermed blir det vanskeligere å være bilfri og miljøvennlig. Og det blir vanskeligere å reise med kompisene til byen, sier Sørbotten, som er regionleder i Norges handikapforbund i Oslo.

Selv nye Løren t-bane var ubrukelig

Spesielt frustrert ble hun da det viste seg at selv nye Løren t-bane, som ble åpnet for rundt ett år siden, viste seg å ha et gap mellom bane og plattform på 14 cm.

– Med Løren t-banestasjon rant begeret over. Når kommunen bygger en ny stasjon, og gapet fremdeles er der, da blir man oppgitt og forbannet. Da tenkte jeg at det sto på viljen.

Blir bare klappet på hodet

Handikapforbundet har tatt opp problemet med byråd etter byråd etter byråd og møter lutter velvilje.

– Vi får et klapp på hodet, så skjer det ingenting. Det viser seg å være et stykke fra velvilje til handling.

Nå ønsker Handikapforbundet handling og aksjonerte derfor på Majorstuen t-banestasjon i dag.

Fjern gæppen

– Sporveien sier: Husk gæppen, vi sier fjern gæppen, fastslår regionkontorleder for Handikapforbundet i Oslo, Jørgen Foss.

– Gapet mellom t-banen og plattformen er farlig for alle, og vi krever strakstiltak for å gjøre kollektivtrafikken tilgjengelig og trygg for alle. Sporveien sier: Husk gæppen, vi sier fjern gæppen, fastslår regionkontorleder for Handikapforbundet i Oslo, Jørgen Foss.

Han mener at politikere og andre må se alvoret i å ikke ha et tilgjengelig t-bane system.

– I dag tilfredsstiller ingen av Oslos t-baneholdeplasser Ruters egne krav til universell utforming. Vi er glade for at byrådet vil gjøre Oslo til en grønnere by og at de ønsker bilene ut av sentrum, men da må t-banen kunne brukes av alle.

Ønsker seg en fleksibel gummilist

Foss peker på metroen i København som et sted hvor det er kort avstand, bare 2-3 cm mellom bane og plattform.

– I første omgang kan Sporveien begynne med en fleksibel gummilist på perrongene, slik de har det i Barcelona og slik de har laget det på deler av Nationalteateret t-banestasjon.

– I dag må vi kjenne byen vår svært godt, for selv om du kommer på banen, er det ikke sikkert du kommer av, sier Sørbotten. Og da må du stå over en stopp eller to, forteller regionlederen.

Her er svaret fra Sporveien.

Powered by Labrador CMS