Bønna har fått tillatelse til å campe på Karl Johan, er det første som slår meg når jeg ser Campingvogna til Senterpartiet. Kanskje vi i Oslo skal få kjenne på hvordan det føles å bli invadert av turister enhver sommer.
Senterpartiet har få representanter i Oslo og er et meget lite parti, selv om de fosser frem i resten av Norge.
Karl Johan – en valgbodstudie
Det er valgkamp. På Karl Johan setter de politiske partiene opp valgboder.
Vi er mer en middels nysgjerrig på disse arkitektoniske mesterverkene og vil tusle litt rundt på Karl Johan og finne ut av de ulike partienes tankegang bak «mesterverket» sitt. Deretter feller vi vår dom over valgbodene.
Campingvogna er stilig, kunne godt tenkt meg en sånn selv. Liten, søt og sikkert med mange fasiliteter, men noen do har den ikke. Jeg stikker hodet inn og ser at den er full av valgkampmateriell. Her kan du ikke sette deg ned og spise matpakka.
Rune Svendsen, en sjømann fra det blå hav, fant lykken med partiet via forsvarspolitikken. Han trekker frem de vakre linjene, den flotte formen og den gode funksjonaliteten i vogna.
Den flotte formen spriter opp de ellers firkantede boksene de andre partiene stiller med. Vogna har blitt brukt i ti år, så her snakker vi også om gjenbruk.
Rune trekker frem kaffekoppstrategien til Senterpartiet. Ved å by folket på en kaffekopp, forsøker de å gjenskape den gode samtale rundt kjøkkenbordet. Han byr, men jeg takker nei og tenker: Alle skal ikke med.
Rune mener de blir litt som sosialarbeidere på Karl Johan. De møter alle slags folk og snakker om alt mellom himmel og jord. Kanskje vi skulle hatt representanter fra partiene på Karl Johan hver dag.
Hadde jeg vært designansvarlig i Senterpartiet, hadde jeg vel satsa på noe mer kortreist enn denne vogna fra EU-landene Tyskland eller Nederland. De kunne hatt et slags torvtak med levende planteliv, som man ofte ser på landet.
Og hvor er dyre og plantelivet. Jeg savner vel kanskje at de hadde tatt med bidrag fra distriktene inn til byen. De kunne for eksempel hatt noen plantekasser med gode produkter som de ga bort til eventuelle fans av partiet: «se her du ta med en bunt gulrøtter til middag – rødbeter kan brukes til så mangt».
Litt levende dyr hadde vel også satt farge på Karl Johan, og de kunne jo sikkert servert fårikål til nye velgere. Reodor Felgen-oppfinnelser strødd rundt omkring, hadde jo også satt en piff på området.
For meg er det artig med en campingvogn på selveste Karl Johan, men utover det er området tannløst og lite kreativt.