Håndhilsing har skapt het debatt den siste tiden etter en episode under en vitnemålsavslutning på en skole i Oslo nylig.
Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB
Osloskolen inviterer til møte i etterkant av håndhilse-bråket: – Grunnleggende verdi i vårt samfunn
I kjølvannet av situasjonen knyttet til håndhilsing under en vitnemålsseremoni ved en skole i Oslo, inviterer Utdanningsetaten til dialogmøte om skolens arbeid med mangfold og inkludering.
Det er Osloskolen
selv som melder dette i en pressemelding, der de opplyser at bakgrunnen for
møtet, som skal finne sted i september, er «situasjonen rundt håndhilsning
under en vitnemålsseremoni på en av skolene i Oslo, og debatten i etterkant av
den».
«De siste dagers
debatt viser at det er mange perspektiver og meninger på dette område, som ofte
står i motsetninger til hverandre. Til møtet har vi invitert organisasjoner,
foreninger og forskere som har kompetanse og erfaringer på feltet», heter det i
pressemeldingen.
– Mangfoldig elevgruppe
– I Osloskolen har
vi en mangfoldig elevgruppe, og vi skal være gode på å skape inkluderende
fellesskap på våre skoler. I det arbeidet oppstår det dilemmaer som vi ønsker å
drøfte med sentrale organisasjoner og stemmer på feltet, sier Marianne Mette
Stenberg, divisjonsdirektør i Osloskolen som har ansvar for
kompetanseutvikling, elevrettigheter og PPT i Utdanningsetaten.
– Målet vårt er å
høre ulike perspektiver og å få innspill til Osloskolens arbeid med å bygge et
inkluderende fellesskap. Hos oss skal alle elever lære, mestre og trives.
Likestilling er en grunnleggende verdi i vårt samfunn. I tillegg til å lære seg
fag og ferdigheter, skal vår mangfoldige elevgruppe lære respekt, menneskeverd
og de andre verdiene i læreplanverkets overordnete del, fortsetter Stenberg.
– Polariserte synspunkter
På møtet skal
Osloskolen informere om sitt arbeid samt belyse «hvilke dilemmaer og
problemstillinger vi opplever i det arbeidet».
– På våre 180
skoler gjøres det et grundig og godt arbeid med inkludering. Våre ansatte har
stor bevissthet rundt dette, og mye kompetanse og erfaringer med å jobbe med en
mangfoldig elevgruppe, og å skape fellesskap. De siste dagers debatt med
polariserte synspunkter viser at dette ikke er enkelt. Vi håper derfor de
inviterte aktørene vil bidra til å gjøre oss enda bedre, avslutter
Stenberg.
Disse aktørene er invitert til møte:
· Antirasistisk Senter
· Organisasjonen LIM – Likestilling, integrering, mangfold
· Minotenk
· Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon
· Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
· Claudia Lenz
· Julia Orupabo
· Hawa Abshir Muuse
· Mobbeombud Henrik Raustøl
· Kommunalt foreldreutvalg (KFU), Oslo
· Elevorganisasjonen, Oslo
· Utdanningsforbundet
· Skolelederforbundet
· Fagforbundet