Butikksjef Mathias Jørgensen forteller at han har hentet inspirasjon fra butikkene i Paris og London, men ønsker at Oslo-butikken skal få sin egen identitet.Foto: Marius Finckenhagen / JCP & Privat
Den svenske kjeden åpner sin største europeiske butikk i Oslo sentrum – lover flere arrangementer gjennom året
En ny premiumbutikk har åpnet dørene i Akersgata, men dette blir langt mer enn «bare» en vanlig butikk. Med et unikt konsept, høye ambisjoner og en rekke spennende arrangementer planlagt gjennom året, starter de markeringen med en eksklusiv åpningsfest.
Friluftsmerket Klättermusen, etablert i Åre i 1975, har åpnet sin største europeiske butikk i Oslo. Butikken, som ligger i Akersgata 43, er designet for å gi kundene en mer eksklusiv handleopplevelse, med et lyst og luftig interiør og færre produkter ute i butikken.
Midt i Oslo sentrum finner du den nyåpnede butikken.Foto: Marius Finckenhagen / JCP
– Klättermusen ønsker å åpne flere egne butikker for å kunne vise frem produktene sine bedre. Jeg var ikke med på beslutningen om Oslo, men min personlige mening er at det gjenspeiler hvor merket allerede gjør det bra. Norge er jo et naturlig valg for en merkevare med fokus på friluft, sier butikksjef Mathias Jørgensen.
Klättermusen er kjent for tekniske friluftsklær med et særegent design, og merkevaren har lenge hatt en lojal kundebase blant friluftsentusiaster.
De siste årene har de også nådd ut til en yngre målgruppe som setter pris på bærekraft og særegenhet, ifølge Jørgensen.
Annonse
Pølser fra Syverkiosken
Selv om butikken har vært åpen i en uke allerede, markeres åpningen med en lukket innflytningsfest 13. mars.
Kvelden byr på liveopptreden fra Unge Obi, DJ-sett med Gundelach og servering fra Oslo-favoritten Syverkiosken – kjent for sine pølser på Alexander Kiellands plass.
– Eventene våre skal være litt nedpå, innbydende og ikke avskrekkende. Vi liker å gjøre ting litt annerledes, sier Salima Breie Jobarteh, PR-sjef i JCP PRAD, som står bak arrangementet.
At det er nettopp Unge Obi og Gundelach som står for musikken, er heller ikke tilfeldig. Ifølge Jobarteh, er valget av artister en forlengelse av Klättermusens filosofi og hvem de ønsker å nå ut til.
– Disse artistene kjenner allerede til merkevaren og klatrer blant annet på fritiden. Det passer perfekt med Klättermusens kulturbakgrunn, hvor det handler om både håndverk og natur. De snakker både til de mest hardbarka som lever og ånder for fjellet, men også til de urbane og kreative som verdsetter kvalitet og godt håndverk, sier hun.
Materialene er nøye utvalgt, og interiøret er skreddersydd for butikken, ifølge butikksjefen.Foto: Marius Finckenhagen / JCP
Med kun 70 inviterte gjester, blir det en intim kveld med en blanding av blant annet kunstnere, musikere, friluftsfolk, fotografer og bransjefolk.
Vinlanseringer og løpegrupper
Butikken i Oslo er tenkt som mer enn bare et utsalgssted – den skal bli en møteplass for kreative miljøer og et samlingspunkt for samtaler om bærekraft, eventyr og håndverk.
– Vi holder på å spikre planene for hva som skjer fremover, men målet er at dette skal være mer enn bare en butikk. I London har Klättermusen brukt butikken til blant annet vinlansering, og vi ønsker å skape en lignende multifunksjonell møteplass her i Oslo. Vi vil at dette skal være en større kreativ plass hvor man kan dele ideer, sier Jobarteh.
– I London har de også hatt foredrag med ekspedisjonsfotografer og joggeturer med kunder. Vi ser på hva som vil fungere her i Oslo, men først og fremst vil vi etablere butikken skikkelig, sier Jørgensen.
Men de kan dele at gjennom vår- og sommermånedene vil Klättermusen aktivere butikken med ulike arrangementer, i samarbeid med Trevarefest.
– Vi kommer til å invitere til konserter og mye annet gøy, forteller Jobarteh.
Resirkulert polyester gir mer bærekraftige klær
Klättermusen ligger i det øvre prissjiktet, men Jørgensen mener prisene gjenspeiler både kvaliteten og de bærekraftige materialvalgene.
– Vi bruker resirkulerte materialer der det er mulig, uten å ofre slitestyrken. Klærne våre er laget for å vare i mange år, ikke bare én sesong, sier han.
Butikken har allerede en lojal kundebase, men satser nå på å nå ut til enda flere i hovedstaden.Foto: Marius Finckenhagen / JCP
Han trekker frem hvordan de forsterker ull med resirkulert polyester for å øke levetiden.
– Ren ull er ikke alltid like slitesterk, og hvis et plagg bare varer i to år, er det ikke bærekraftig. Ved å kombinere den med resirkulert polyester, gjør vi den mer holdbar samtidig som vi utnytter eksisterende materialer, forklarer Jørgensen.
Bærekraftstankegangen gjelder også butikken, der inventaret er spesiallaget av miljøvennlige materialer og plastbruken holdes til et minimum.
– Vi ville ikke fylle butikken med masseproduserte løsninger. Alt av inventar har vi designet selv med tanke på særegenhet, holdbarhet og bærekraft, sier han.
Teamet bak gleder seg til å ta imot kunder i butikken.Foto: Marius Finckenhagen / JCP
Oslo-butikken skiller seg ut
Klättermusen har allerede merket at enkelte produkter selger bedre i Norge enn i andre land.
– Her er det stor interesse for skiutstyr og sekker, mens i andre markeder er det mer fokus på lettere jakker og fritidsklær. Det viser at kundene her har andre behov, sier butikksjefen.
Jørgensen begynte i Klättermusen i januar, men har jobbet i sportsbransjen siden han var 14 år.
– Jeg har vært butikksjef før og trives godt i rollen. Jeg leder ikke ved å peke og bestemme, men ved å få med hele teamet. Vi vil vise frem merkevaren på en måte som føles riktig for Oslo, sier han.
Han har hentet inspirasjon fra Klättermusens andre butikker, blant annet i London, men ønsker at butikken i Oslo skal ha sin egen identitet.
– Alle butikkene viser frem merkevaren på sin måte, og her i Oslo skal vi bygge noe som føles lokalt og riktig for kundene her, sier Jørgensen.
Om butikken vil slå an i Oslo, gjenstår å se, men med et stadig større fokus på bærekraft, stil og funksjonalitet, mener han at Klättermusen har noe unikt å tilby.