Oppgraderingen av Grusomhetens Teater og Flerbrukssalen er den suverent største investeringen Oslo Kommune har gjort i Hauskvartalet siden eiendomsovertakelsen i 2005.
Et titalls millioner har det kostet å gjøre den slitne gamle bygningen til et mønsterlokale for kulturproduksjon og -arrangementer, universelt tilgjengelig dertil og med tilpasset bardisk for vekst- og bevegelseshemmede.
Kritikere har ment at dette er i overkant mye penger brukt, at det har tatt for lang tid. Det siste arrangementet i den gamle salen fant sted våren 2015, altså for omtrent to år siden.
Noen har fryktet at det nye taket kom til å «prompe taktfast og høylytt så det høres over hele løkka» så snart det ble satt trøkk på bassen.
En tørrkjøring med anlegget til Oslo Dub Club på full bassguffe frikjente for den bekymringen. Noe ulyd kunne registreres, men ubetydelig i forhold til skranglinga fra det gamle taket og neppe problematisk for naboer eller bydelsoverlege.
Annonse
"Hulen" erstattet av lys og åpen sal
Den nye salen framstår veldig lys, åpen og nystrigla og ligger et langt steg vekk fra den gamle "hulen", noe det er liten grunn til å begråte.
Førsteinntrykket av salen er at den vil fungere tilfredsstillende som arena for produksjon, visninger, konserter og sosiale sammenkomster i såvel Grundtvigs som Bacchus' ånd.
Det langvarige bortfallet av flerbrukssalen som arena for arrangementer har presentert et savn for miljøet rundt kulturhuset, og det er knyttet en spent forventning til den nye salens anvendelighet. Denne blir satt på prøve i dag og i morgen kveld, da Hausmania feirer gjenåpningen av salen med et heidundrende hallo.
Disse bandene hører du på åpningen
Festen varer fra 21.00 til 03.00 begge kvelder, fredag 14. april (i dag) og lørdag.
I kveld vil fire av Hausmanias mest spennende pop-orkestre i øyeblikket spille opp til dans, Street Fajita, Dromedar, Oilskin og Krümpznylt, som hver for seg har gjort seg bemerket i varierende grad.
Krümpznylt først og fremst veldig lokalt, da den fengende spacerocken deres titt og ofte ljomer utover gårdsplassen på Hausmania fra øvingslokalets åpne vinduer. Krümpznylt stiller med ny trommis for sesongen, og forhåndslyttingen lover bra, likeså de brede glisene til Bjørn Lund og Ragnar Olsen etter øving.
Oilskin er et nihilistisk og sleazy sideprosjekt fra Linn Nystadnes og Vidar Evensen i Deathcrush. Heavy og dronete industriell ambient med rytmer fra en klubb på bad trip og vokal som setter deg på plass. Til daglig lager de støyrock, dette prosjektet gir deg et innblikk i hva som ligger bak støyelementene i den mere konvensjonelle bandstrukturen de er kjent fra.
Heksegryte av musikalsk arv og oppfinnsomhet
Dromedar har brukt fjoråret til å utforme en ny sound etter at strengemester Carl-Fredrik Berg forlot bandet for å gå videre med egne prosjekter. Parallelt har de arbeidet med sin nye albumproduksjon «Human Condition 2.0», oppfølgeren til debutalbumet Ololyga.
Annette Stav Johanssen, Tommi Damstuen og Tobias Eide er nå gira på å presentere sitt nye materiale, en samling av låter fra det samme landskapet bandet har utforsket i et halvt dusin år, et tenkt skjæringspunkt mellom Edm, rock og kunstnerisk aktivisme. Dromedar rører i en heksegryte av musikalsk arv og oppfinnsomhet og virvler opp riter av velsignelse og besvergelse som berører og forbauser.
Nedenfor ser dere Dromedars ferskeste musikkvideo. Låten er en motlåt mot Oslo kommune, den private utbyggeren Urbanium og kino- og teaterhuset Vega Scene.
I fjor vår solgte nemlig kommunen "sirkustomta", den åpne plassen ved Hausmania, til Urbanium, som bygger Vega Scene. Flere i Hausmania-miljøet mener at Hausmania er blitt overkjørt i denne prosessen.
Hausmanias mest kompromissløse band
Street Fajita er Hausmanias minst kompromissvillige musikalske frontavsnitt. Denne gjengen er helt oppe i musikkens bølgefrekvenser, og de har ikke tid og rom til å huse noen hensyn til hvermannsens oppfatning av hva som er musikk.
Resultatet er et kraftig utfordrende lydcollage som bukter og vrir seg gjennom irrgangene av menneskelig bevissthet under påvirkning av subtile kosmiske endringsprosesser.
Street Fajita demonstrerer kunstens egenverdi i form av toner og klanger i nye og uventa kombinasjoner. Gatefajitaene kan knapt nok sjangerbestemmes, men i deres egne, kledelig beskjedne ordelag dreier det seg om «Litt fint og litt bråk, eller øyeblikkelig pønkjazz».
Street Fajita forbereder også plateutgivelse i løpet av året, under arbeidstittelen "The Mysteries of Don Santana".
Dagen avsluttes med en times meny av drumnbass, servert av Skankin Oslo.
Ska-spøkelser i morgen
I morgen vil bli preget av jamaicansk-inspirerte lyder og rytmer, med Oslos ska-klassikere The Phantoms i sentrum av begivenheten.
Gespenstene trenger neppe ytterligere presentasjon, de er jo en solid bastion i hovedstadens kulturliv og feiret i fjor sitt 20-års jubileum som aktive utøvere av ska i klassisk 60-talls format.
På lørdag pakkes de inn av et klubbarrangement dedikert til andre varianter av jamaikansk popkultur, med Dominic Reuben og Get Ready Crew som garantister for de gode vibbene.
Line up/kjøreplan
Fredag Velkommen fra konferansier Henrik Werenskiold 21.30 Oilskin Krümpznylt Dromedar Street Fajita Skankin oslo