Knut Natvik foran keramikkskulptur. – Investeringen i keramikkovnen er motivert blant annet i et ønske om å være førstevalget blant dem som vil studere keramikk, sier han. Foto: Therese Bergersen
På Løkka fins en rekordstor keramikkovn. Her bakes digre skulpturer i opptil to uker
Ovnen på Kunsthøgskolen er 8.5 meter høy og en av Nordens største. Her forvandler kunststudenter kjedelig grå leire til mursteinsrød keramikk.
Like ved Akerselva ligger Kunsthøgskolen i Oslo. Skolen tilbyr studier i keramikk, og det blir tatt opp drøye 30 studenter per år. Her har elevene til sin disposisjon et verksted som huser en av de største keramikkovnene i Norden.
– Kunsthøgskolen ønsker å være førstevalget blant dem som vil studere keramikk, forteller Knut Natvik, som har vært verkstedmester ved skolen i snart 25 år.
Fabrikklignende keramikkverksted
Han tar oss inn i hjertet av Kunsthøgskolen. Keramikkverkstedet er dedikert til undervisning og produksjon av skulpturer. Veien dit er litt kronglete, men etter flere trapper, en heis og noen ganger, er vi fremme. På veien hilser flere elever på Knut med et varmt smil om munnen. Det er ikke vanskelig å skjønne at han er godt likt og respektert her.
Annonse
Når vi kommer inn i selve verkstedet, blir jeg litt forvirret og lurer på om vi er på riktig sted. Ved første blikk ligner verkstedet mer på en fabrikk enn noe annet. Jeg begynner å lure litt på om jeg er på riktig sted. Nesten alt er laget av betong og stål, og det er ikke mye farge å finne her. Før jeg rekker å stille noen spørsmål, blir Knut dratt til side av en lærer som begynner å diskutere størrelsen på en skulptur og optimal temperatur. Knut svarer fort, men med tyngde i ordene, som bare kan komme av mange års erfaring. Læreren nikker, takker for seg og overlater oss alene til Knut.
Imponerende proporsjoner på ovnen
Endelig peker han på det som er hovedgrunnen til vårt besøk: keramikkovnen. Her må jeg være ærlig. Hadde ikke Knut fortalt oss hvor vi skulle se, hadde jeg nok ikke klart å finne det på egen hånd med det samme.
Når du først ser den, er den er det vanskelig å forestille seg at ovnen er noe mer enn en fabrikkmaskin. Hvis du ikke vet hva du skal se etter, går ovnen i ett med sine grå betongomgivelser, og den minner litt om en heis. Men når du først får øye på den, er det lett å bli imponert av proporsjonene.
Ovnen er nesten 8.5 meter høy og kan romme en skulptur på rundt 3 meter i høyden. På toppen er en klokke, som blir heiset opp før skulpturene blir kjørt inn ved hjelp av en gaffeltruck. Fra avstand ser ovnen ut som en liten heis som går mellom to etasjer.
Bakingen tar opptil to uker
– Ovnen er et av de siste stegene før skulpturene ferdigstilles. Kreativitet og kunstneriske evner kommer først, sier Natvik.
Skulpturen blir formet av våt leire og må stå og tørke i vanlig temperatur i alt fra flere uker til flere måneder. Deretter setter man den inn i keramikkovnen for at leiren skal få den mursteinsrøde fargen mange kjenner til. Temperaturen inne i ovnen, når den er i bruk, kan stige opp til flere hundre grader, og hele bakeprosessen kan ta opptil to uker.
– Jeg har vært med skolen såpass lenge at jeg husker tilbake til da vi måtte løfte skulpturene med bare hender for å sette de inn i ovnen. Nå er det mye lettere. Man savner ikke den treningen, sier kunstpedagogen og ler.
Ledende i Norden på keramikk
Kunsthøgskolen har eksistert siden 1999, men flyttet til Grünerløkka i 2010, da skolen tok over en gammel seilduksfabrikk. Mange nye påbygg ble lagt til, blant annet det nye keramikkverkstedet som var det vanskeligste å planlegge. Hele prosjektet tok rundt 10 år, siden hele verkstedet måtte bli tilpasset de nye ovnene. Skolen bygget også en egen heis til å frakte skulpturene, da det var vanskelig å få hele verkstedet på ett plan. Kunsthøgskolen jobbet tett med det hollandske selskapet Blaauw, som spesialiserer seg på å lage store ovner.
Skolen har en lang tradisjon å jobbe keramisk, så en investering i en ovn som kunne skape gode muligheter for keramikkundervisning var et naturlig valg.
– Investeringen var motivert blant annet i et ønske om å være ledende i Norden når det gjelder keramikkovner. Kunsthøgskolen ønsket også å være førstevalget blant dem som vil studere keramikk, forteller Natvik.
Og det har de virkelig fått til. Mens vi snakker med verkstedmesteren og får en liten omvisning, møter vi på flere elever som kommer fra ulike bakgrunner. Det eneste de har til felles er at de bærer forklær dekket av maling og leirerester.
Den blå flasken ved Mathallen
Siden ferdigstillingen i 2010 har ovnen gitt skolen en del oppmerksomhet, både på hjemmebane og internasjonalt. Skolen har blant annet fått flere artist-in-residence søkere. Artist-in-residence program gjør det mulig for kunstnere å jobbe på Kunsthøgskolen med sine egne prosjekter, i bytte mot undervisning. Den siste kunstneren som deltar i dette programmet er Gitte Jengensen. Det hun lager her skal utstilles i Danmark.
Hvis du har lyst til å se en av skulpturene som er laget i ovnen, kan du ta deg en tur til Mathallen. Der står det en kjempestor flaske, som er laget av en tidligere elev ved Kunsthøgskolen i Oslo.