Folk hadde rett til å få vite om miljøkostnadene ved byggeprosjektet på Grunerløkka, mente Jean-Nicollas Gilles. Foto: Jean-Nicollas Gilles
Folk hadde rett til å få vite om miljøkostnadene ved byggeprosjektet på Grunerløkka, mente Jean-Nicollas Gilles. Foto: Jean-Nicollas Gilles

En grafisk designer syntes ikke noe om Oslos kjøp av brosteiner fra Kina. Slik sa han fra

«Veien til Grünerløkka er brolagt med gode intensjoner», skriver grafisk designer Jean-Nicollas Gilles på en rekke plakater han har hengt rundt på Grünerløkka. Se fotoene.

Publisert Sist oppdatert

Oslo er stolt av å være den europeiske miljøhovedstad i 2019, men på Grünerløkka begraves gode miljøintensjoner under fortauet, mener Jean-Nicollas Gilles, grafisk designer og en del av grupperingen Subvertising Norway.

Når det nå legges ny stein i hovedgaten på Grünerløkka, har miljøhovedstaden Oslo valgt å hente stein fra den andre siden av jordkloden. Uforståelig, sier Norsk Bergindustritil NRK, og peker på at Norge er et steinland.

Ifølge rapporten Klimatrappen fra 2010, gir kinesisk granitt her i landet ni ganger mer utslipp enn bruk av norsk granitt.

Uforståelig kjøp

Anskaffelsen fra Kina fikk Jean-Nicollas Gilles til å reagere. Han synes avgjørelsen fra kommunen her er vanskelig å fatte. Han laget derfor en rekke plakater, store og små, til bruk i kommersielle plakatstativer.

På utendørs reklamestativer i Grünerløkka og på trikkelinjene 11, 12 og 13, hang han resolutt opp plakater for å informere folk om problemet.

– At Oslo er europeisk miljøhovedstad eller at Miljøpartiet De Grønne vant lokalvalg, gjør anskaffelsen enda mer uforståelig. Jeg tenkte: hva kan jeg gjøre med dette?

Visuell forurensning

Ifølge Gilles brukte han omtrent to timer på å bytte ut seks store plakater og henge opp rundt 100 mindre plakater på trikkelinjene 11, 12 og 13.

– Jeg mener reklame er en form for visuell forurensning. For ikke å snakke om presset folk blir utsatt for om å kjøpe ting de ikke trenger. Hvorfor ikke heller bruke disse stedene til offentlig informasjon? Om ting som betyr noe for folk eller til lokal kunst?

Ad busting på Løkka