- Vond lukt og jointsneiper i trappoppgangen ble hverdag, forteller Vilde Høyning. RSV Eiendom får sterk kritikk fra flere leietakere.
— Det føltes kjempebra å flytte derfra. Vi slet med å føle oss hjemme i leiligheten, sier Vilde Høyning (22).
Høyning sitter i sin nye leilighet på Tøyen. I fjor høst bodde hun i en leilighet på Grünerløkka som eies av RSV Eiendom. Hun beskriver tiden i den tidligere leiligheten som utrivelig.
— Jeg fant ganske fort ut at det ikke var et så bra sted. Man ble møtt av en kjempemøkkete bakgård med jointsneiper. Når vi sa ifra, sperret RSV vinduene slik at ingen i huset kunne slenge ut sneiper, siden de ikke visste hvem som forårsaket problemet, husker Høyning.
— Etter dette luktet leiligheten enda mer innestengt, husker Høyning.
Ingen hjelp når avløpet luktet vondt
Høyning anklager RSV eiendom for å ikke ta tak i problemer hvis man ikke sier ifra. Blant annet begynte det å lukte vondt fra avløpet på badet. En rørlegger fikk se på det og sa at det skulle være i orden, men det var det ikke, mener Høyning.
Høyning og hennes samboer ba utleierne om å se på avløpet før de skulle flytte ut, men det luktet fortsatt vondt når de dro.
— Kjipt for de nye leietakerne, sier Vilde oppgitt.
— Synd at de kontrollerer utleie på Løkka
RSV eiendom er et eiendomsselskap med omtrent 560 leietakere fordelt på 190 leiligheter på Grünerløkka.
— Det er skikkelig synd at de kontrollerer utleie på Grünerløkka, som egentlig er et godt sted å bo, gjennom å robbe studenter, sier Daniela Engh (27).
Engh bodde i en leilighet hos RSV i to år og flyttet ut i august i fjor. Hun støtter Vildes anklager om at man møtes av ubehjelpelighet hos RSV.
— Kjøleskapet var ødelagt og lekket vann. Men de gjorde ikke noe for å ordne det. Vi vasket kjøleskapet og tørket bort vann én gang per uke. Når jeg skulle flytte ut var jeg nødt til å betale for vannskader, Engh.
Vanskelige å kommunisere med
Både Høyning og Engh opplevde det som ubehagelig å snakke med de ansatte i RSV Eiendom.
— Da jeg var nede på kontoret for å snakke med dem, var de umulige å kommunisere med. De sa at man skulle slå seg ned mens de sto over en, snakket og så ned på en. Og så ble man avbrutt, forteller Daniela.
— Under inspeksjon av leiligheten når vi skulle flytte oppførte inspektøren seg barnslig, avbrøt, himlet med øyene og var veldig defensivt innstilt. Da hun var ferdig med inspeksjonen gikk hun uten å si ha det. Jeg var nødt til å rope på henne i trappen for å stille mine siste spørsmål, sier Høyning.
Ubehjelpelige når man skal flytte ut
Høyning forteller at RSV Eiendom skulle hjelpe til med å finne nye leietakere når hun skulle flytte ut før bindingstiden hadde utløpt. Sånn ble det ikke. Høyning fikk selv tak i nye leietakere.
Hun gikk deretter til RSV Eiendoms kontor for å få ordnet ny kontrakt. Etter dette skulle RSV Eiendom ringe de nye leietakernes referanser, åpne depositumkonto og ha inspeksjon. Dette tok urimelig lang tid, mener Høyning.
Leietakerne hun hadde funnet valgte derfor å trekke seg. Høyning opplevde stor frustrasjon siden hun måtte finne nye leietakere og spesielt siden hun opplevde det som om at dette skjedde på grunn av RSV Eiendoms forsinkelser.
Husleietvistutvalget hjelper til ved tvister
Ellen Strømodden, leder/tvisteløser i Husleietvistuvalget, understreker at de har taushetsplikt om parter og kan ikke nevne spesifikke selskap eller si noe om deres profesjonalitet.
— Hvis en leietaker vil flytte ut før bindingstidens slutt kan ikke selskapet være passivt. Man må ikke hjelpe til i følge loven men det straffer seg fordi det skal ta så kort tid som mulig, sier Strømodden.
Må betale leie for en måned de ikke bor der
20. desember fant Vilde Høyning nye leietakere nok en gang og sendte mail til RSV Eiendom om dette før hun reiste på ferie til Indonesia. Hun tenkte lite på prosessen. Etter nyttår fikk hun høre at hun og hennes samboer var nødt til å betale en større sum penger.
— De var uhøflige på mail, og det var superprovoserende. Det viste seg at de ikke er behjelpelige tross at de skulle være det. Jeg satt og ventet på mail hele tiden, sier Høyning.
2. januar sendte hun mail og spurte om hva som skjer.
— Jeg fikk svar om at de ikke hadde startet prosessen enda og at vi måtte betale leien for januar, før de skulle starte prosessen på nytt. Men de nye leietakerne var jo klare til å flytte inn fra 1. januar, sier Høyning.
— Prosessen er lang og frustrerende
Høyning fikk til slutt en avtale med de nye leietakerne, slik at de betalte litt hver.
— Til slutt fikk vi beskjed om at vår inspektør var hjemme med influensa og skulle komme tilbake til oss når hun var på beina igjen. Hele prosessen tok lang tid og er meget frustrerende for oss som nå måtte betale dobbel leie, med en tom leilighet, som de nye leietakerne ikke fikk flytte in i, sier Høyning.
— Jeg startet prosessen med å flytte ut i midten av juni og den var ferdig først i september fordi RSV gjerne vil forsinke prosessen hvis det er mulig, hevder Daniela Engh.
— Ikke ulovlig men de lurer folk
Vilde Høyning og samboeren hennes betalte sammenlagt 12.400 kroner i husleie for tiden de ikke bodde i leiligheten.
— Jeg kunne heller brukt de pengene på en lenger ferie, sier Høyning.
Under prosessen var Vilde i kontakt med en advokat.
— RSV hadde ikke gjort noe ulovlig, fordi vi hadde jo skrevet under på kontrakt. Det er mer at de lurer folk og var uetisk kjipe, mener Høyning.
— De la stort vekt på å ha sitt på det rene, mens det ikke var noe skjønn for enkeltsituasjoner, hevder Daniela.
— Les kontrakten
Stine Berg, Daglig leder hos RSV, skriver via e-post at kontrakten er en 4-siders kontrakt fra Huseiernes landsforbund og regulert av husleieloven, og at det er klare retningslinjer for hvordan man skal gå frem for å avbryte kontrakten.
— Vi oppfordrer alle som skal ut på leiemarkedet til å lese nøye igjennom kontrakten innen signering, skriver Berg.
Sheila Bronx, eiendomsforvalter i RSV, skriver i en e-post at de går igjennom sine rutiner for å bedre informasjonsflyten til leietakere for å unngå misforståelser rundt leieforholdet.
— Vi er opptatt av at leietaker er godt informert om leiekontraktens innhold og ved kontraktsmøter forhører vi oss om at alt er lest og forstått, sier eiendomsforvalteren.
— Det er beklagelig om det er slik at noen leietakere har følt seg dårlig behandlet, skriver Bronx.
Bør alltid forklare kontrakten for nye leietakere
Husleietvistutvalget forklarer at det beste er at utleier forklarer kontrakten for nye leietakere.
— Det er en del, og spesielt de som er uerfarne, som ikke vil ta seg tid til å lese hva de skriver under på. Det gjelder i alle sammenhenger. Hvis noen skal skrive under på noe så er det utrolig viktig å lese og tenke igjennom. Det som skal skje er at man går igjennom punkt for punkt og kan stille spørsmål, spesielt hvis leietakeren er uerfaren, sier Ellen Strømodden.
Vilde Høyning forteller at de var redde under inspeksjonen fordi de hadde vært tydelig opprørte i møte med eiendomsselskapet tidligere.
— Vi sa at vi skulle være hyggelige og ikke ta opp noe på inspeksjonen på grunn av redsel for at de nye leietakerne, som også var med på inspeksjonen, skulle lure på hva som skjedde og trekke seg, sier Høyning.
— Inspektøren ble aggressiv
Ifølge de tidligere leietakerne tar RSV Eiendom seg også godt betalt for små slitasjeskader.
— Når jeg hadde inspeksjon av leiligheten, dro de frem skohyllene fra veggen og oppdaget svarte merker på veggen. Dette ville de trekke 1000 kroner for, når jeg tok frem en klut for å vaske det vekk, ble inspektøren aggressiv, sier Daniela Engh.
— De trekker det som de kan trekke på, mener Høyning.
RSV Eiendom beskriver normal slitasje som noe slitemerker på gulv, lettere misfarging på vegger og noe bruksmerker på for eksempel platetopp.
— Jeg presiserer at dette er en vurdering som tas ved inspeksjon. Der det er utpregede merker, regnes dette ikke som slitasje, skriver RSVs Sheila Bronx.
— Leietakerne velger fritt om de leie
— Hva vil du si til de som vil flytte til en leilighet i RSV sin regi, Vilde?
– Ikke gjør det i det hele tatt. Mitt tips til alle er å holde seg så langt unna RSV som mulig. Det er overpriset og man sitter i en felle av en kontrakt. Det er kjempevanskelig å få den leid ut og de gjør prosessen vanskelig kun for å gjøre prosessen vanskelig, mener hun.
Daglig leder Stine Berg his RSV meddeler at:
– Prisen på leieobjektet er markedspris. Leietakeren velger jo fritt om de vil leie objektet som er annonsert.