Annonsørinnhold
skifte hjul
Nå er det aktuelt å skifte dekk på bilen. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX

Gode dekk og godt grep er livsviktig. På tide å skifte til sommerdekk

Våren nærmer seg og det er snart på tide å skifte hjul på bilen din.

Ifølge forskriften om bruk av kjøretøy, må du skifte hjul på bilen senest på mandagen etter påske. I år vil denne datoen være 29. april. Unntaket er dersom føreforholdene gjør det nødvendig å kjøre med piggdekk.

– Men dersom du ikke skal på påskefjellet og det ikke er meldt et voldsomt snøvær, kan du like gjerne skifte hjul nå, mener Svein Rust, innehaver av Eiker Motorshop, en av landets største dekkutsalg. – Er det tørt og fint på veiene, er det bare å skifte, mener han.

Svein Rust
– Det er lovlig med piggfrie dekke, men vi anbefaler det aldri, sier Svein Rust.

Ikke kjør piggfritt om sommeren

Har du piggfrie dekk, trenger du ikke skifte. Men å la de piggfrie dekkene stå på om sommeren, er likevel ikke særlig lurt. Forskjellen i bremselengde mellom sommerdekk og vinterdekk er betydelig.

Hjulskift for NAF-medlemmer

NAF-medlemmer i Oslo kan henvende seg til DekkNor, Smalvollveien 58, for hjulskift.

Pris: 230 kroner. Det er «Drop in» med egen køordning for NAF-medlemmer.

– Det er ikke forsvarlig å kjøre med piggfritt om sommeren, av to grunner. For det første er piggfrie dekk konstruert slik at de planer veldig fort når det regner, noe som kan være katastrofalt om du kjører i en vanndam. For det andre har du mye lengre bremselengde med piggfrie dekk enn med sommerdekk, forteller Rust.

Dekket er heller ikke laget for sommervarmen, så du sliter ut det ut veldig fort. Dårlig privatøkonomi, med andre ord.

– Det er lovlig med piggfrie dekke, men vi anbefaler det aldri, sier Rust.

Sjekk mønsterdybden

En obligatorisk ting å sjekke for bileieren, er mønsterdybden på dekket. Det er lov å kjøre med dekk ned til 1,6 millimeter dybde, men da seiler du mye lengre ved nedbremsing enn med dekk som har 5-8 millimeter dybde.

Er mønsterdybden under 3-4 millimeter, bør hjulet skiftes. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Når du kommer ned til tre millimeter, anbefaler vi at du skifter hjul, sier dekkekspert Svein Rust.

Også lufttrykket er det viktig å sjekke. Som regel siver det ut litt luft i løpet av lagringsperioden, og da bør man fylle opp igjen til nivået som står nevnt i kjøreboka.

– Kjører du rundt med for lite lufttrykk, sliter du også ut dekket veldig fort. Pluss at det blir en skeivslitasje på dekket, sier Rust.

Lufttrykket på dekket, står angitt i kjøreboka. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Sjekk alderen på dekket

Dekkeksperten er også opptatt av at folk må sjekke er datoen på dekket. Er det ti år gammelt, er det i grenseland for å være sikkert.

– Har man brukt dekket i seks-sju somre, blir dekket hardt og glatt, og bremseeffekten blir dårligere. Etter tre-fire somre merker du stor forskjell i forhold til et nytt dekk, sier han.

Du kan selv sjekke når dekket er produsert. På sideveggen av dekket, står det en kode for når det er produsert, enten på innsiden eller utsiden. Står det for eksempel 01-18, er det produsert i januar 2018.

Dekk bør heller ikke lagres i sollys, siden sola ødelegger dekket raskere og gjør det hardere og glattere.

Sjekk boltene til dekket

Rust kommer stadig bort i biler, hvor dekket bare er så vidt festet. Det skyldes boltene hjulet er festet med. Det er fort gjort å forveksle boltene for sommerdekkene og vinterdekkene. Om du setter ulike bolter på samme hjul, er dekket mye dårligere festet. Da risikerer du at hjulet ikke sitter godt nok og kan løsne.

dekkbolter
Ta en titt på hjulboltene før du setter dem. Sjekk at de er like. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Gransker du dem, vil du lett se forskjellen. Boltene har ulike hoder, sier han.

Til slutt: vask dekket regelmessig. Blir det masse belegg på det, da vil du få litt dårligere grep. Dette gjelder spesielt for vinterdekkene, men også for sommerdekkene.

Sjekk bremselengden

Til slutt et bremsetips. 99 av 100 bilførere tester ikke hvor glatt veibanen er ved å trampe på bremsen under kjøring. Norges automobilforbund (NAF) anbefaler at sjåfører lærer av de proffe langrennsløperne: Test gli og grep før du legger i vei. Da får du et inntrykk av hvor dårlig eller godt grep dekkene egentlig har.

La deg ikke lure. Svart og tilsynelatende tørr asfalt kan godt være underkjølt, polert og lunefull. Asfalt som skinner i lyset fra motgående bil betyr varsko av kraftigste sort.

Nettopp der og da bør du ta et kortvarig og lett, men kontant tramp på pedalen. Låser hjulene seg momentant, bør du som fører ha lært noe livsviktig.

Gjør det til vane å teste friksjonen med små tramp på bremsepedalen. Da vil du fort lære å «lese» veibanen.

Hvordan skifte hjul på under 30 minutter:

Meld deg på Sikker på sykkel-konkurransen

Sikker på sykkel er en tidlig innsats for trafikksikkerhet blant ungdom i Oslo. Dette er en del av NAFs sykkelopplæring, og siden 2003 har over 350.000 barn deltatt i Sikker på sykkel. For å nå nullvekstmålet om null drepte i trafikken må barn sykle mer og ikke minst bli trygge trafikanter.

Ønsker du å melde på din skole til konkurransen, ring eller send mail til Kjell Jarslett i NAF, tlf. 911 79 064, e-post: [email protected]MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer