En bil i vannmassene på oversvømte Skøyen stasjon etter styrtregnet i helgen. Bileiere bør være særlig obs på én ting, advarer forsikringsselskapet Tryg Forsikring.

Skademeldingene renner inn – kommer med særlig oppfordring til bileiere

Også forsikringsselskapene har kapasitetsutfordringer etter styrtregnet i helgen. De rammede bes om å ta grep.

Publisert

En foreløpig opptelling blant flere av de største forsikringsselskapene mandag, viser at antallet skademeldinger i Oslo og Viken er i ferd med å passere 1400 etter helgens styrtregn.

If hadde passert 650 mandag formiddag, og Gjensidige talte 560 skader mandag morgen, mens Tryg Forsikring samme formiddag hadde registrert 185 skademeldinger.

Verst i sørøst i Oslo

Sørøstlige bydeler i Oslo er særlig hardt rammet, opplyser forsikringsselskapet som har fått inn flest skademeldinger – først og fremst fra Oslo – så langt, If.

– Dette kraftige regnet har truffet Oslo og områdene rundt på en langt mer brutal måte enn «Hans», sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If i en pressemelding, med henvisning til ekstremværet tidligere denne måneden.

På omtrent samme tidspunkt i skadehendelsen «Hans» var tilsvarende skadetall rundt 270 hos If, påpeker forsikringsselskapet selv.

Må prioritere

Foruten skader på boliger og næringsbygg, er det også en del biler som har tatt inn vann samt noen mindre båter som har fått såkalte synkeskader.

– Skadefolkene jobber på spreng i felten nå. Det er imidlertid mange som trenger hjelp samtidig, så vi må i likhet med brannvesenet gjøre visse prioriteringer i akuttfasen, understreker Clementz, som spår kapasitetsutfordringer innen håndverkertjenester de kommende månedene med de nye skademeldingene som kommer på toppen av skademeldingene i kjølvannet av «Hans».

– Når mange tusen kjellere, førsteetasjer, produksjonslokaler og lagerbygg skal repareres samtidig, vil det dessverre kunne ta noe lenger tid enn vanlig å bygge opp igjen etter en enkeltstående vannskade. Det blir alltid én av konsekvensene ved slike store naturhendelser, legger han til.

Ekstramannskaper

Kommunikasjonssjefen forteller videre at forsikringsselskapet har kalt inn ekstramannskaper og økt telefonkapasiteten for å kunne ta unna henvendelser raskere, men advarer likevel mot noe ventetid.

– Dersom skaden er mindre og ikke haster, anbefaler vi at den blir meldt inn via nettside for å ikke ta opp telefonkapasitet. Er skaden stor, og du trenger akutthjelp, ring oss, lyder oppfordringen fra Clementz.

– Det tar som regel litt tid før det er mulig å få et godt bilde av hvor mange skader slike styrtregn fører til. Det er alltid et visst etterslep i skademeldingene, utdyper kommunikasjonssjefen som foreløpig heller ikke har noe konkret anslag på omfanget av skadene i kroner og øre.

– Likevel er det mulig å si at det vil bli millionskader denne gang, avslutter han.

Har ikke greid å ta unna

Kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige forteller at deres skademeldinger i stor grad dreier seg om bygninger, innbo og tomter, med flest skader i Oslo, i tillegg til Nordre Follo, Bærum og Indre Østfold.

– Det er typiske styrtregnskader der avløp og drenering ikke greier å ta unna de store vannmengdene som kommer på kort tid. Vannet trenger inn i bygninger via terrenget, og det er også en del tilbakeslag fra sluk og avløpsrør, sier Eklo i en pressemelding.

Kommunikasjonssjefen forteller at forsikringsselskapet forventer flere skademeldinger utover dagen, ettersom styrtregnet har rammet områder med tett bosetting.

Slik fordeler skademeldingene seg i Tryg Forsikring sitt skadekart.

Traff i tettbygde strøk

Samme forventning for sitt forsikringsselskap, har også kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring, der skader på bygning og innbo i form av vann som har trengt inn i kjellere, er dominerende blant skademeldingene.

– Styrtregnet traff mye i tett befolkede områder. Vi har i tillegg skader på næringsbygg, på en del biler som har prøvd å kjøre gjennom vannmasser, samt synkeskader på båter, sier han i en pressemelding.

– Ikke start bilen

Brandeggen har særlig en klar oppfordring til bileiere.

– For bileiere er det viktig at de ikke starter bilen hvis den har stått under vann. Meld fra om skade og få bilen tauet til nærmeste verksted, sier kommunikasjonsrådgiveren, som avslutter med et tydelig generelt råd.

– Meld skaden, men det er også viktig at man selv setter i gang skadeforebyggende arbeid og gjør det man kan for å tørke opp og få vannet ut fra kjellere og andre steder som er oversvømt. Kjapp innsats etter vannskader kan minske skadeomfanget betydelig, understreker han.

Powered by Labrador CMS