Det kan se ut som om hammeren har sprengt seg gjennom operataket, men det stemmer ikke. De ødelagte marmorblokkene er laget av isopor. Foto: Miriam Natvig
Operaen er blitt en av byens mest attraktive lokasjoner for reklame. Forbipasserende reagerer
For et par dager siden gikk Miriam Natvig forbi operaen og la merke til en svær hammer med Netflix-logo. Reklamen provoserte henne: – Er det uproblematisk og helt lov? I så fall veldig trist.
På torget foran Operahuset har Netflix plassert en flere meter høy og lang hammer. Det prisvinnende Snøhetta-bygget er for anledningen blitt reklamemonter for strømmetjenestens reklamekampanje for den nye TV-serien «Ragnarok».
Helt frem til 12. februar skal Tors hammer, en reklame for Netflix-serien Ragnarok, stå på operataket.
Miriam Natvig reagerer på at Operaen brukes på denne måten, siden den tross alt er allemannseie. – Jeg er opptatt av at alt vi har i fellesskap ikke skal kunne spises opp av kommersielle interesser, sier hun.
Hammeren provoserer
Annonse
Det var for et par dager siden Miriam gikk forbi operaen og la merke til en svær hammer med Netflix-logo. Reklamen provoserte henne. «Er det uproblematisk og helt lov? I så fall veldig trist», synes hun.
Natvig har lagt merke til bruken av operabygget som reklamemonter flere ganger. – Men dette er jo spesielt stygt og spesielt frekt, gitt Operaens både visuelle og symbolske posisjon, synes hun.
Operahuset er fredet
– Vi har full rett til å sette opp hammeren, som står på privatrettslig grunn. Den Norske Opera & Ballett leier denne eiendommen av Statsbygg, sier Ole-Morten Vestby, kommunikasjonssjef ved Operaen.
– Men selve operahuset er fredet. Det innebærer at endringer på selve bygget har vi ikke tillatelse til å gjøre. Så selv om det kan se ut som om hammeren har sprengt seg gjennom taket, stemmer ikke det. De ødelagte marmorblokkene er laget av isopor.
Får mange tilbud
– Operaen er pålagt av Kulturdepartementet å skaffe seg egeninntekter. Vi får utrolig mange tilbud om kommersielle samarbeid, og vi gjør en alltid totalvurdering av hva vi sier ja og nei til. Blant momentene vi vurderer er om prosjektet vil hjelpe oss å nå ut til nye publikumsgrupper, hvordan det påvirker vår økonomi og vårt omdømme, og om prosjektet kan skaffe oss nye erfaringer.
– Det skjer ikke så ofte at vi gjør synlige, kommersielle aktiviteter på operataket, og vi har ikke planer om at det vil skje oftere i framtiden, sier Vestby.
Får positive tilbakemeldinger
– Reklamen for Ragnarok syntes vi var litt morsom. Vi likte ideen og tenkte den ville være iøyenfallende. Tilbakemeldingene vi får er også overveldende positive. Spesielt på Facebook og Instagram.
Blant annet kom en person i bil fra Tønsberg for å bli tatt bilde av sammen med hammeren.
– Inntektene går rett inn i vår produksjon av opera og ballett, sier Vestby, som ikke vil oppgi hvor store inntekter TV-serie reklamen bringer i kassa.
15. januar i år kom det for øvrig en pressemelding fra Den Norske Opera & Ballett om at de inngår et samarbeid med Red Bull.