Janne Thon Rehn er 45 år og kommer fra stillingen som undervisningsinspektør ved Bryn skole. Tidligere har hun også jobbet ved Gamlebyen skole. Foto: Privat

Den 20. januar tar Janne Thon Rehn over som rektor på ærverdige Vahl skole

Tilsettingen av ny rektor ved Vahl skole er avsluttet, og Janne Thon Rehn (45), tidligere undervisningsinspektør ved Bryn skole, er tilsatt i den ansvarsfulle stillingen.

Rektorstillingen ved Vahl skole ble lyst ut før sommeren i fjor, men ingen av søkerne ble funnet verdige og tilsatt. Deretter ble stillingen lyst ut på ny i høst, og utdanningsetaten fant endelig sin kvinne.

– Jeg gleder meg veldig. Vahl skole har en spennende elevgruppe, og jeg har jobbet i bydelen før, på Gamlebyen skole.

Rehn får ikke noen lang pause mellom den gamle jobben på Bryn skole og den nye på Vahl. – Det blir en helg imellom, men det er greit. Vi har ikke noe slaraffenliv i osloskolen, sier den nye rektoren, og ler.

Studerte og jobbet i London

Janne Thon Rehn er 45 år og kommer fra stillingen som undervisningsinspektør ved Bryn skole, en stilling hun har hatt siden mars 2018. Hun har tidligere jobbet som lærer, sosiallærer og undervisningsinspektør ved Gamlebyen skole og i en periode som Child Protection Officer ved Den Norske Skolen i London.

Thon Rehn er utdannet allmennlærer fra Høgskolen i Oslo og har i tillegg studert spesialpedagogikk og psykologi, og har en Master of Arts in Educational Leadership fra Universitetet i Roehampton (London).

Vahl skole er en 1-7 skole i bydel Gamle Oslo. Skolen har navn etter professor i botanikk, Martin Vahl. Den ble etablert i 1897 som Vahlsgadens folkeskole på Rudolf Nilsens plass, som da het Vahls plass. Foto: Chell Hill / Wikipedia

– Hver elev er ulik

– I starten har jeg tenkt å bruke tiden på å bli kjent med skolen, ansatte, foreldre og elever. Det er masse jeg må sette meg inn i. Jeg har fått med meg at skolen har en engasjert foreldregruppe, sier Thon Rehn.

Vahl skole har en av landets mest flerkulturelle elevgruppe, men den nye rektoren er opptatt av å sette den enkelte elev i sentrum.

– Når barn kommer fra ulike bakgrunner, må man tilpasse undervisningen til elevene. Vi må finne ut hva eleven trenger hjelp og støtte til, og det er ulikt fra elev til elev, sier hun.

Powered by Labrador CMS