Trafotaket er et yndet sted for ungdom å spille basket. Til noen av naboenes irritasjon. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

På Ruseløkka har naboene og kommunen funnet en løsning på støyen fra basketbanen. Et nytt lyddempende underlag

I årevis har naboene klaget på støyen fra basketbanen på Trafotaket på Ruseløkka. Naboene vil ha vekk banen, men bydel Frogner sier nei. Løsningen kan være nær.

Trafotaket ved Bervens løkka har en historie tilbake til 20-tallet som lekeplass. Parktanter tok 28 øre for å passe barna der i 1928. Senere lagde Hafslund en Trafo-stasjon der. Men fra 1961 ble det lekeplass igjen.

Dagens naboer har altså alltid hatt lekeplassen som nærmeste nabo. – De som har flyttet hit bør vite hva som foregår på en slik løkke, sier leder av bydelsutvalget, Jens Jørgen Lie (H).

Bydelen prøver likevel å komme naboene i møte. Nå spanderer bydel Frogner og bymiljøetaten på et nytt og støydempende dekke.

Dialogmøte med naboene

– Så lenge jeg har vært leder av bydelsutvalget i Frogner, har det vært klager på støyen. I 2016 arrangerte vi et langt dialogmøte med de som klagde. Det endte med at vi satte opp et skilt som sa at det måtte være stille på banen klokken 21.

Politiker Jens Jørgen Lie (H) sier nei til å legge ned basketbanen. Men han er villig til å investere i mindre støy. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

I tillegg patruljerte bymiljøetatens byvakter området og så til at det ble stille på kvelden. Men naboene irriterte seg fortsatt over den forstyrrende dunkingen fra basketballen, ikke minst i helgene.

– Skal være plass til barn i byen

– Bydelsutvalgets holdning var at også midt i byen skal barn ha muligheten til å leke ute. Vi synes det er viktig at barn og unge kommer i aktivitet. Derfor sa vi nei til å stenge banen, sier leder av bydelsutvalget, Jens Jørgen Lie (H).

Kommunen håper nå å ha funnet en løsning på problemet. Fra neste uke blir det lagt et støydempende dekke. Underlaget skal være det siste på markedet innen støydemping og ball.

Utgiften deler bydel Frogner og bymiljøetaten på: ca. en halv million hver. I starten av september står sannsynligvis den nye banen klar.

Powered by Labrador CMS